Lärarens betydelse för eleven

Jag sitter och läser pedagogiska magasinet, mest för att det är en artikel om mina elever, Wikipedia och mig i den. Men det visar sig att jag tycker att tidskriften är riktigt bra. Speciellt fastnar jag för en artikel om ”läraren är bästa läromedlet”. Jag nickar instämmande när jag läser artikeln, tänker ja så är det nog, visst kände jag också så, mina lärare, mina föreläsare, mina förebilder inspirerar mig och får mig att vilja utvecklas.

Det intressanta är att jag som gärna beskriver mig som en ok lärare. Jag inser när jag läser artikeln att en av anledningarna till att jag är ok inte finns i mina ”fantastiskt djupa ämneskunskaper” utan de ligger i det arbete som jag har lagt ner på att lära mig behärska olika pedagogiska metoder. Genast inser jag att det är för att jag har lyssnat på mig själv i alla år, och på mina elever. Jag hatar upprepning. Det skapar leda och tristess, jag vill ha variation, nyheter, nya insikter, se nya lösningar. Det har gjort att uppgifter som jag skapat, utvecklat under åren har varit tvungna att varieras, bytas ut och förändras.

I samband med elevutvärderingar har jag också fått ett positivt gensvar från eleverna för att jag har varierat, prövat olika saker. Så det är i samspelet och mötet med mina elever som utvecklingen har skett. Det är insiktsfullt att läsa om pedagogik, fast inte alltid, men ikväll.

2 reaktion på “Lärarens betydelse för eleven

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: KristinaAlexanderson

Kommentarer inaktiverade.