Med webben som redovisningsarena

Igår, satt jag i köket tillsammans med en granne, en vän och en kollega Linda. Vi satt där och drack vårt lördagskaffe och samtalet gled som vanligt in på skolan, vilken lärare känner inte igen sig. Vi pratade om vilken betydelse webben har för vårt arbete och vilka vinster vi ser i vårt arbete. Linda tog fram några saker som jag inte tänkt på, inte märkt, inte reflekterat över.

möjligheter

Lift off By aussiegall (CC, by)

Linda, som är bildlärare, använder sin webbplats för att skapa en portfölj för sina elevers arbeten ”Lindas projekt”. Hon samlar alla elevernas uppgifter på en och samma webbplats, och effekterna som hon kunde se var bland annat att

  • eleverna är mer benägna att lämna in sina arbete, ”de vill se dem på webben”
    • Är det en följd av IKEA-effekten, alltså att eleverna värdesätter skolarbetet högre för att de själva har varit med och skapat det? Det är en tanke som slår mig…
  • hon upplevde dessutom att hon lättare fick överblick, kunde följa upp enskilda elever (det känner jag igen)

Sedan sa Linda något som jag inte funderat så mycket på, hon sa:

”Jag kan dessutom bedöma deras arbeten, var som helst idag. Jag behöver inte vara i skolan för att se deras arbeten, utan elevernas enskilda portföljer ligger på nätet, och det gör att jag till och med kan bedöma uppgifterna hemma, vilket jag inte har haft möjlighet att göra tidigare. Jag har inte kunnat ta hem alla elevers lerhuvuden, animationer, teckningar och målningar”

Jag insåg genast vilket begränsat perspektiv jag har för i mitt lärararbete. Det har alltid varit naturligt att jag kan rätta hemma. Alltid har det varit några skrivningar i väskan, eller några uppsatser som åkt hem, men så är det inte för alla lärare.

Med hjälp av nätet blir jag och Linda mer jämlika, vi kan båda bedöma våra elevarbeten hemma. Nätet gör elevarbetena mer tillgängliga oavsett form eller storlek. Visst finns det problem med det också, för det gör ju att vi som lärare alltid kan ta hem vårt arbete, förutsatt att vi har en dator och är uppkopplade.

Men webben ger möjligheter, som vi som lärare bör ta till vara på, och ovan har jag bara nämnt några.

4 reaktion på “Med webben som redovisningsarena

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Stefan Pålsson

  3. charlotta wasteson

    Vet du var och hur hon valde att lägga elevernas portfolior? Hur gamla elever har hon? Vilka kan komma åt elevernas portfolior? Jag har bara jobbat med portfolior på hårddisk/usb som fylls på via mail och med kartongmappar, men jag är mycket nyfiken på webbaserade lösningar.
    Jag grubblar mycket över detta. Kan man kräva av eleverna att de lägger ut material på nätet? Kan man skydda materialet och behövs det? Jag jobbar ju mest med texter och det kan kännas väldigt utlämnande för eleverna att låta andra läsa. Du har ju erfarenhet av bloggandet – vad tycker du? Hur ska man ge gem gott om utrymme att utvecklas och samtidigt skydda dem så att de känner sig trygga?
    Vänliga hälsningar
    Charlotta

  4. Kristina Alexanderson Inläggsförfattare

    Hej igen, jag har en portfölj på nätet och har valt att använda blogg. Den är väldigt enkelt http://textbanken.se

    Skydda, i den mån mina elever vill lämna in och ingen ska se har jag låtit dem lösenordsskydda sina texter, mest för att ingen ska kopiera andras lösningar.

    Trygghet anser jag skapas genom att vara tillåtande, arbeta gemensamt. Kan du inte ringa mig på Webbstjärnan så snackar vi om saken. 0734614089

Kommentarer inaktiverade.