WordPress i undervisningen -ett exempel

Jag lovade visst att skriva något om hur jag arbetade med bloggverktyget WordPress, när jag skapade projektet att besöka en roman. När jag ska skriva om det projektet blir det gärna långt och längre och ännu längre, så jag ska försöka fatta mig kort, och inte går vilse i historien om hur mitt webbliv började, det får vi ta en annan dag.

Kort om projektet att besöka en roman

Kort om arbetsgången

  • korta deluppgifter, som ledde fram till en uppsats om romanen och Blackeberg
  • eleverna skapade en webbplatsidé
  • redigerade, bearbetade uppsatsen utifrån sin webbplatsidé och skapade statiska webbplatser

Idéen bakom projektet

Blackberg är en förort i västra Stockholm som jag är grymt förtjust i. Driven av lust och en djup passion för Blackeberg ville jag att mina elever skulle arbeta med miljön, och platsen för romanen, och de som lever där. Dessutom är skildringen av platsen så exakt i romanen att du enkelt med hjälp av texten och en karta över Blackeberg kan orientera dig i stadsdelen. Det fick mina elever också i uppgift att göra.


Hur arbetar jag?

Jag arbetar ofta i småetapper. Någon av mina elever beskrev mig ”som följduppgifternas mästare”. De får en uppgift och den blir sedan utgångspunkt för nästa uppgift som leder till en ny.

Så korthet såg arbetsstrukturen mot uppsatsen ut så här:

  • efter romanläsningen fick till uppgift att ange de platser som de vill besöka (motivera varför och lämna in),
  • nästa uppgift blev att med hjälpa av roman och karta placera ut dem i Blackeberg (orientering utifrån en roman!)
  • Uppgiften som följde på det var att bege sig till Blackeberg för att dokumentera dessa platser
  • sedan skulle de fördjupa sig, söka material och sammanställa fakta om varje plats, både utifrån romanen och andra källor.
  • Allt skulle slutligen sammanställas i en vandringsguide, en uppsats.

Ungefär så såg arbetet ut, det var säkert mer uppgifter, men jag minns inte, och usb-minnet ligger vid den andra datorn. Dessutom var det webben och bloggen som var i fokus, inte alla deluppgifter som ledde fram till webbplatsernas innehåll, hur gjorde vi?

Skolarbete på webben, hur gjorde vi?

Jag var enormt osäker, och såg webben som ett enormt fönster mot omvärlden, som skulle göra det möjligt för alla att se, ta del av mina elevers arbeten. Alla skulle kunna njuta av Blackeberg, åtminstone mina elevers föräldrar, deras vänner och bekanta, och alla skulle få ta del av mina elevers fantastiska arbeten. Eftersom jag var osäker på mediet lät jag mina skriva vanliga uppsatser, vandringsguider, som de sedan med ganska enkla medel skulle kunna redigera så att den fungerade för nätet, och de villkor som finns där.

Ett traditionellt skolarbete skulle alltså omvandlas till att fungera på nätet. Men för att det skulle göras krävdes kunskaper om mediet, och webbplatsbygge, så jag läste på om webbdesign. Mina elever fick fundera på följande frågor när det kom till deras webbplatsbygge:

  • mål/syfte med webbplatsen
  • mottagare för webbplatsens innehåll
  • struktur för materialet
  • innehåll, bilder och texter är de relevanta för ert mål? ert syfte? ert budskap?
  • utseende/design

Webbplatsidé skulle sedan vägleda dem i arbetet. A och O var krav på en tydlig struktur, att de hade formulerat en tydlig mottagare, att de hade med syftet ”att berätta om romanens Blackeberg”. Vidare var det viktigt för mig att de angav källor, inte använde material som vi inte hade rätt att publicera, dvs i strid med upphovsrätten.

Webben=hemsidor?

Eftersom jag tänkte: webben=traditionell webbplats, använde vi ”de statiska sidorna” som utgångspunkt för redovisningen av deras vandringsguider. Vi använde alltså WordPress ett bloggverktyg för att göra statiska webbplatser (hemsidor).

Webbarbetet blev en lång och arbetsam process av utkast, bearbetade utkast, publiceringar och revideringar av texterna, bråk i grupperna, problem med wordpress, temabyten etc. Men också en otroligt intensiv period där vi lärde gemensamt, utforskade webben, webbpublicering tillsammans.

Svårt, men otroligt lärorikt och roligt.

Hur gick det?

Ja, det kan du se genom att kolla in resultatet av projektet, det blev tio otroligt olika och ändå lika webbplatser om John Ajvide Lindqvists Blackeberg, och om romanen Låt den rätte komma in. Jag vill puffa för två, den som bär namnet för projektet ”attbesokaenroman” och den som har ett väldigt tydligt syfte Eli älskad hatad, som lagt fokus på vampyrens Blackeberg.

En liten brasklapp, webbplatserna ser inte riktigt ut som de gjorde från början och det beror på att jag har flyttat dem, uppgraderat WordPress, och inte riktigt lagt ner tid på att fixa till temat som det såg ut i ursprungsvarianten. Tiden har inte riktigt räckt till…

Vad hände sedan?

Jo, jag tänkte hmm, WordPress är ett bloggverktyg, men vi har inte bloggat, kanske ska jag pröva att blogga med hjälp av verktyget och så föddes nästa webbprojekt romanbloggarna, men de får vi ta imorgon.

Projektplanen finns på usb-minnet, och jad delar gärna med mig så att fler elever kan besöka en roman. Säg bara till!

5 reaktion på “WordPress i undervisningen -ett exempel

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Folkuniversitetet

  3. Pingback: Stefan Pålsson

  4. Pingback: Linda Aslund

  5. Pingback: topsy_top20k

Kommentarer inaktiverade.