Kreativt lärarskap behövs…

Har just lämnat Malmö bakom mig, och läser än en gång Mathias Klangs inlägg om Kreativt fusk, och undrar stilla kreativt lärarskap, vad är det? Det spännande är att det Mathias säger i sitt inlägg:

Därför är en av lärarens utmaningar att skapa en miljö som utmanar eleverna i lagom små stora doser. Det ska vara utmanande, utan att vara hopplöst. Eleven skall inte känna att fusket är ett vettigt alternativ. Detta är ingen lätt utmaning.

Genast funderar jag, utmanar jag mina elever i för stora doser? Eller är det i lagom stora doser, och vad avgör vad som är lagom stora doser? Vilken är normen?

”CIVIL OLYDnAD” av Mathias Klang

Att läsa Mathias Klangs inlägg får mig att inse att ett av de problem som mina elever känner inför mitt arbetssätt kanske ligger i synen på vad som är kunskap, att vi (jag och mina elever) inte är överens om vad som ska läras in, kanske inte överens om vad, hur och vilken kunskap som ska läras ut, heller.

Fakta, förståelse och förtrogenhet behövs för att kunna använda färdigheterna som jag vill att mina elever ska erövra och behärska. Att fokusera på att skapa uppgifter som ger möjligheter att utveckla färdigheter som reflektion, analys och samarbete, där ligger utmaningen, och det kreativa i lärarskapet.

2 reaktion på “Kreativt lärarskap behövs…

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: KristinaAlexanderson

Kommentarer inaktiverade.