Att ta del av ”skåpmat” #BETT2010

Lonely Hands by RichyDavid CC (by, nc, nd)

Jag har arbetat som lärare i många år, väldigt lite av det jag har skapat, gjort, funderat ut har jag delat med andra än med mina elever. Det jag delat med kollegor är väldigt lite, och jag har ändå skapat mycket själv. Varför är det så?

Personligen har jag många tankar kring varför jag och andra lärare inte delar med oss, kanske beror det på att vi inte tycker att det vi gör är så märkvärdigt, tiden ges inte, tillfället flyger förbi, och vem är jag som ska sitta och skryta om vad jag gör…

Här kommer Teach Meet in som ett underbart avbrott i lärarvardagen, ett möte för lärare att möta andra lärare. Ett möte där idéer, ska delas och lärare ska inspirera andra. Jag var nyligen i London på Bett och deltog då i mitt andra Teach Meet, mina förväntningar var höga. Jag skulle få vara med och lära, ta del av andra lärares erfarenheter.

Det som är skåpmat för dig kan vara en gyllene möjlighet för någon annan.

Att sitta på TeachMeet och hör lärare berätta om sina projekt med voki:sar, med second life, bloggar, google docs, wiki:sar, eller se en lärare bygga en enkel smartboard med hjälp av två wii-kontroller, var otroligt inspirerande.

Återigen undrar jag varför delar vi inte med oss mer av våra erfarenheter? Av våra idéer, varför har inte varje kollegie ett teach meet?

11 reaktion på “Att ta del av ”skåpmat” #BETT2010

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Henrik Widaeus

  3. Pingback: pedagogiskt centrum

  4. niilo alhovaara

    Jag är precis lika förtjust i ‘gräsrotsinitiativet’ TeachMeet som du, Kristina. Det är så enormt viktigt att lyfta blicken en aning – och, som du säger – dela med sig! Alla vinner på detta: vi lärare, skolan i stort och därmed definitivt eleverna som med största sannolikhet får glädjas åt mer varierad skolvardag och lärare som är på hugget.

    TeachMeet på BETT var mitt andra, det första var den motsvarande träffen i samband med Skolforum 2009. TMBETT2010 kanske inte höll riktigt samma suveränt höga nivå som TMSkolforum2009 men glädjen att dela med sig gick inte att ta miste på och kanske är just detta det allra viktigaste!

    Himla skoj att du Kristina också har upptäckt nätverket Dela! – jag tror att det har potential att bli något riktigt, riktigt bra. Dela! hittar man här:
    http://shareanduse.ning.com/

  5. Pingback: Danne Ström

  6. Pingback: Danne Ström

  7. MacDanne

    Jag har träffat lärare som har lite attityden ”Jag har gått på lärarhögskolan, så jag kan det här”. Själv lever jag efter devisen att jag lär hela livet, av allt och alla. Jag lär mig även av barn och ungdomar. Ni som tycker att initiativet ovan var bra, är bra lärare. Ni inser ju att ni inte är fullärda, och att ni kan lära er av andras erfarenheter. Så borde ALLA arbeta. Inte bara lärare, utan ALLA.

    Den dagen någon blir fullärd, så är han/hon ju fulländad och kan titulera sig som allvetande eller gud. Så långt kommer nog ingen att komma, och framförallt inte om man har attityden att man redan kan allt. Jag strävar alltid efter att lära mig nya saker och ta till mig nya intryck.

    1. Kristina Alexanderson Inläggsförfattare

      Instämmer med dig Danne, vi blir aldrig fullärda, eller fullkomliga, att utvecklas bör vara målet, ständigt. Ständigt i rörelse, mot nytt och nya mål allt annat blir …

  8. Pingback: Folkuniversitetet

  9. Pingback: KristinaAlexanderson

Kommentarer inaktiverade.