Hur utvecklar vi barns sökande på nätet?

Hur får våra barn kompetensen att söka på nätet?

Scroogle doesn’t monitor what you seach for by edgeworks cc (by)

Jag fick via Twitter (tack @ulrikajonson) en podcast ”Study: Not All Kids Are Computer Whizzes som handlade om en undersökning som gjord i Maryland, om barns förhållningssätt till att söka information på nätet. Studien visade att barnen mycket sällan lyckades hitta svaret på de frågor som de skulle besvara.

Studien visade dessutom att pojkar gav upp snabbare, och ansåg att ”om de inte hittade svaret på Internet fanns det inte” Pojkarnas inställning var dessutom att det var ”datorns fel” om de inte hittade det de sökte. Flickorna å andra sidan var mer uthålliga, men om de inte hittade svaret så lade skulden hos sig själva, det berodde på att de inte var tillräckligt duktiga (”grymma”).

Förslag på lösning ges också i podcasten,

What is it that parents can do right now to improve these skills? Well, they can be mentors in the sense of trying to motivate a kid to go further and farther. Also, being able to let kids see how you search and what you do to refine a search. Its those multi-step questions that trip up most people, for example, we asked what day next year will the vice presidents birthday be on? Well, this was a very interesting question because it takes three different searches to actually find that question, only about 0.5 percent of our kids could actually answer this question.

If we change the result pages, most kids dont click pass the first page. One of the things that we think that would be very valuable would be some sense of mentorship.

Givetvis tänkte jag på Anne-Marie Körlings inlägg Hur sålla, hur kritiskt granska – när man söker på nätet,  i vilket hon diskuterar barns sätt att söka information på nätet och hon ger hon en liknande lösning:

Nej, ingenting av detta visste eleven. Det krävs en aning mer av oss i skolan än att sätta eleverna på att googla på svar till sina uppgifter. Vi måste sitta intill och vara lika nyfikna och beakta den textmassa som visar sig i sin oändlighet framför våra elever. Och utveckla läsandet av de sidor som visas så att eleverna kan förstå hur de kan handskas med den mängd de får fram och förstå hur den också rangordnas utifrån andra läsares val.

Så myntet har alltså två sidor, dels hur frågan ställs, men också hur svaret söks, och vilket stöd som elever/barn får för att lära sig behärska sökandet. Samt lösningen tycks finnas i att vi är närvarande och stödjer barnen i sökandet efter svaret.

Lyssna på hela podcasten

13 reaktion på “Hur utvecklar vi barns sökande på nätet?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Cecilia Bengtsson

    Intressant inlägg. Som skolbibliotekarier har jag kunskaper om elevernas sökprocesser och svårigheterna för eleverna att söka, hitta och värdera. Jag tror som du att vi måste vara delaktiga i elevens process hela vägen men att man kan fokusera insatserna till vissa skeenden.
    Lärare, skolbibliotekarier, pedagoger och elever i ett nära samspel. Toppen att du tar upp detta och intressant podcast, ska tipsa till skolbiblistan och uppmuntra till kommentarer :))

  3. Pingback: Hur sålla, hur kritiskt tänka – när man söker på nätet « Anne-Marie Körling

  4. Cecilia Bengtsson

    Vill också tipsa om den här sidan om Informationssökning som inlärningsprocesshttp://www.multimedia.skolverket.se/Tema/Undersokande-arbete/Pa-jakt-efter-en-teori/ sidorna beskriver Carol Kuhlthaus teorier, hon kopplar informationsbeteendet till människors inlärningsprocess. Känns relevant.

    1. Kristina Alexanderson Inläggsförfattare

      Ska kolla in den Cecilia, jag borde passa på att hylla er som faktiskt arbetar med just informationskompetens hela dagarna, Ooops förlåt, det får bli ett eget inlägg till er skolbibliotekarier, så alla fattar vilken resurs ni är! Ni är är skolans ankare i informationssökandet djungel, mitt också 🙂

  5. Pingback: Cecilia Bengtsson

  6. Pingback: Danne Ström

  7. Pingback: KristinaAlexanderson

  8. Pingback: KristinaAlexanderson

  9. Pingback: Johan Wahlström

  10. Pingback: Folkuniversitetet

  11. Pingback: KristinaAlexanderson

  12. Pingback: Linda Aslund

Kommentarer inaktiverade.