Att bli en lärare på webben

Jag var i Malmö härom dagen och höll ett fördrag om min lärarresa från tavlan till webben. En ganska omtumlande resa, spännande, utmanande och otroligt givande. Jag ångrar inte ett steg, inte ett andetag… för den har tagit mig hit.

Charlotte it-pedagog i Malmö har skrivit ett inlägg om seminariet ”Seminarium Kristina Alexanderson- Att bli en lärare på webben”. När jag läser inlägget som skrivs om seminariet ler jag:

en traditionell lärare som älskar katederundervisning och sin skrivtavla. Idag kombinerar hon det med att hennes elever får blogga sig till sig kunskap.

Tack Charlotte för att du sammanfattade mina insikter så klokt, och insiktsfullt. Ett citat till som så väl sammanfattar en del av de effekter som arbetet med webben inneburit…

Effekter
Kristina upplever att arbessättet har flera effekter:
– Fler elever vågar göra sin röst hörd när de får mer tid att uttrycka sig.
– Eleverna blir stimulerade till att skriva mer och bättre – andra kan ju läsa det.
– Hennes och elevernas arbete dokumenteras och synliggörs – både hon och eleverna får bekräftelse på sitt arbete.
– Eleverna tycker det är tufft och krävande men absolut majoritet tycker det är roligt och lärorikt.
– Eleverna upplever att de lär sig tillsammans – med hjälp av varandra!

Vill du få fler idéer om hur du kan arbeta så har jag några i min presentation som jag bädda in nedan

Tack alla lärare i Malmö och Charlotte för att jag fick komma!

5 reaktion på “Att bli en lärare på webben

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: KristinaAlexanderson

  3. Pingback: Johan Wahlström

  4. Pingback: KristinaAlexanderson

  5. Charlotte C

    Hej Kristina! Så du hittade själv artikeln om ditt besök här i Malmö, då behöver jag inte skriva till dig om det. Tack själv för inspiration och konkreta exempel. Det har jag och min kollega direkt nytta av i morgon då vi under några tillfällen har fått i uppdrag att hålla några workshops hos Jörgen Kocks & Frans Suells gymnasium.

    Hälsningar Charlotte

Kommentarer inaktiverade.