Lyft blicken och se möjligheterna

Projector and Screen by Chris Campbell cc (by, nc)

Jag läser om lärarutbildningarna är ur fas med it-utvecklingen och får stöd för min bild på bristerna i skolans it användning:

– Enskilda lärare stöter hela tiden på svårigheter.

Sedan är det svårt att få till fungerande utrustning. Ann-Britt Enochsson berättar om när hon skulle hålla en lektion för lärarstudenter och fick boka filmkanon i förväg, hämta utrustning på flera håll och använda sin egen dator.

/…/ Det är viktigt att få IT att fungera i praktiken! /…/

– Teknikstrul är en väldigt stor del i skepticismen mot IT-teknik. Det dämpar entusiasterna och hur ska det då inte vara för dem som inte kan tekniken, säger Ann-Britt Enochsson. Dialogen mellan teknikerna och lärarutbildningarna måste därför bli bättre.

Dessutom visar artikeln på det som it är liktydigt med i skolan nämligen administration och kommunikation, från skolan till föräldrar och elever (antar jag för det framgår inte i artikeln)

Jag reagerar dock på att it i skolan bara skulle vara program, och pedagogiska sådana, det låter lite som en förlegad syn på hur tekniken (ett ord som jag helst inte tar i min mun) bara kan vara färdig lösningar i en burk. Se på alla de resurser som finns på nätet, titta t.ex. på it-mammans senaste inlägg om att göra serier på nätet, som enkelt kan användas för att tolka, redogöra för en texts innehåll, och samtidigt använda och lära sig om elevernas moderna hjältar.

Fast kanske är det jag som läser artikeln med mina ”jag-hatar-att-bli-styrd-av-lärobok-program-i-min-undervisnings-ögon”, för jag vill vara fri, kreativ och få skapa, och ta det som passar mig bäst, och fungerar bäst i min situation, för mina elever.

Men kontentan håller jag med om lärarutbildningen, och inte bara lärarstudenterna utan även alla verksamma lärare måste lyfta blicken och se möjligheter i den nya tekniken. Stöd lärare newbies (sudenter) såväl som oldies (verksamma) ge dem tilltro, och kunskaper om hur de kan använda it i undervisningen. Ge dem nya verktyg för att klara att förbereda elever för framtiden.

Men den centrala frågan kvarstår:

Men för att påverka undervisningen och pedagogiken, behöver IT-användningen komma in i ämnesundervisningen.

Hur gör man det? Och vilket stöd finns för det i lärarnas vardag?

6 reaktion på “Lyft blicken och se möjligheterna

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Danne Ström

  3. Pingback: Danne Ström

  4. Anne-Marie

    Jag tycker du skriver så bra, och jag tänker att vi absolut måste ta in eleverna också. Lärare glömmer att de kan samspela med eleverna. Eleverna kan det inte lärarna kan. Vi gör ofta eleverna till objekt, inte till handlande och levande subjekt. Redan det är ett trist förhållningssätt. Därför älskar jag dina rader om hur du vill förhålla dig kreativt och nära eleverna – det är där det händer. Och just precis där – där kan man göra något tillsammans. A-M

    1. Kristina Alexanderson Inläggsförfattare

      Tack! Det är liksom där det händer i mötet med de jag arbetar med, i mötet med mina elever… Där uppstår spänningen och kreativitet och ljuv musik uppstår..

  5. IT-mamman

    Bra skrivet! De sista raderna är viktiga:
    ”Men den centrala frågan kvarstår:
    Men för att påverka undervisningen och pedagogiken, behöver IT-användningen komma in i ämnesundervisningen.
    Hur gör man det? Och vilket stöd finns för det i lärarnas vardag?”
    Jag skulle vilja säga: Ja, det finns stöd i lärarnas vardag. Massor av bloggande tipsande lärare som delar med sig av sina erfarenheter. Det gäller bara att man ser det. Att man är nyfiken på att lära nytt. Det finns 23-saker-sidor där lärare enkelt kan få hjälp. Det finns massor. Men vi behöver förstå att det är viktigt.
    Jag var en lärare som inte kunde så mycket om IT för några år sedan. Nu vågar jag prova. Kan inte allt, men gör ändå. Så måste det få vara. Vi har inte råd att låta eleverna vänta på att vi råkar få lust. Vi måste.
    Tack för ditt inlägg!

Kommentarer inaktiverade.