Rätt undervisning?

Wormhole by Paco CT CC (by, nc, sa)

Jag läser Lösenordsundervisning, och inser Alla borde ägna sig åt lösenordsundervisning, ALLA! Men jag stannar inte där utan kommer att undra varför är undervisning så ofta inriktad på att eleverna ska hitta skolans lösenord, hitta rätt svar, lärarens lösenord, lärobokens lösenord.

I mötet med mina elever vill jag få dem att berätta om sina vägar, så att jag kan få pröva, och få se ett annat perspektiv, en annan väg, en annan lösning. Ett lösenord som jag kanske glömt, eller inte längre minns, eller ännu bättre ett som jag inte hört förut.

Varför är inte läroböcker kontruerade så att elevernas lösningar är möjliga att pröva, smaka på och utforska, varför finns det bara ”en riktig” lösning i de flesta läroböcker? Svaret kanske är ett, men vägarna dit måste och ska vara många.

Lösenordsundervisning, ja visst, men låt oss för gud skull låt oss se många lösningar, och många vägar till kunskap.

4 reaktion på “Rätt undervisning?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: KristinaAlexanderson

  3. Anne-Marie

    SJälvklart – vi tänker lika… jag tog bara fatt i en tråd. Självklart. Lösenorden kanske det skulle stå – och i ett mycket vidare perspektiv. A-M

    1. Kristina Alexanderson Inläggsförfattare

      Jag spann bara vidare på ditt ord, du liksom fick igång tankarna och jag trodde att det var det jag skulle läsa, men så valde jag att skriva det istället 🙂

Kommentarer inaktiverade.