Lite feedback

Fick en underbar kommentar igår, tack. Nyfiken som jag är så bestämde jag mig för att se vad reflekterar då en lärarstudent om i förhållandet till skolan och dess pedagogiska vardag. Spännande…

New Beginning by orb9220 cc (by, nc, nd)

I inlägget pdk ett mångsidigt begrepp resonerar Viktoria kring:

”Fokuset hamnar oftast på datorerna i skolan och hur de ska användas men teknik är så mycket mer. I boken På spaning efter teknisk bildning (2009) skriver författarna att skolan ska lyfta fram kunskaper som eleverna själva inte uppmärksammar. Då eleverna ofta inte tänker över hur det de dagligen använder fungerar.”

Jag inser genast att jag inte riktigt är rätt mottagare. Jag är inte en tekniklärare, inte ens en lärare som är intresserad av teknik. Jag är intresserad av att hitta metoder och verktyg som förenklar min pedagogiska vardag, och här kommer nätet, och de verktyg som erbjuds här in i bilden. De är pedagogiska verktyg till för att jag ska besvara de stora didaktiska frågorna: vad, hur och varför. Sedan kan egentligen verktyget heta vad som helst, dator, it, web 2.0, facebook, penna, papper…

Jag fortsätter och läser ett spännande inlägg om begreppet Pedagogisk digital kompetens som Unesco definierat och som Viktoria tar upp fördelarna av att utifrån Unescos analys, mycket intressant.

”använda IKT i skolan och skriver att eleverna kan utvecklas till att bli bättre på att söka, analysera och utvärdera information. Utifrån detta kan de sedan bli bättre på att lösa problem och ta beslut.”

Genast förstår jag varför jag är så förtjust i att arbeta med att utveckla mina elevers digitala kompetens, för det är just dessa färdigheter som jag upplever att de utvecklar, samt att de gör det gemensamt under förutsättningar, som ger fler möjlighet att delta på sina villkor.

5 reaktion på “Lite feedback

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Danne Ström

  3. Pingback: KristinaAlexanderson

  4. Victoria Hansen

    Tack Kristina! 😀 jag ska skriva lite mer på bloggen och hoppas snart PDK-stormen i huvudet lägger sig. Men din kommentar och ditt inlägg har vidgat min syn på PDK…

    1. Victoria Hansen

      Hej igen…jo jag tänkte ge lite respons på ditt inlägg/kommentar. Jag menar inte att du ska behöva vara tekniklärare för att t.ex. lära barnen/eleverna hur vattnet kommer till vår kran. Det jag ville få fram att många barn/elever och vuxna tar så mycket för givet av de vardagliga ting t.ex. vattenkranen. Att man stannar inte upp och tänker Hur är det nu det fungerar? Enligt min mening så är vi för bortskämda då vi tar mycket för givet och jag är rädd inför en sådan framtid. Så fort någon uppmärksammar sådant som ingen annan tidigare uppmärksammar blir det ofta ett uppskattat samtalsämne. Barn/elever tycker om varför-frågor så varför inte som lärare uppmärksamma dessa och tillsammans utveckla vår syn och kunskaper kring sådant som vi ofta tar för givet. PDK kanske jag blandade in lite fel, men samtidigt inte, för jag måste på ett pedagogiskt sätt uppmärksamma sådana tankar och sedan kunna ge respons. Visst krävs det att jag som lärare sätter mig in i vattensystemet och dess funktion, men det kan utveckla och det är väl det lärare vill. Utveckla sig själv och barnen/eleverna?

      Tack än en gång 😀

Kommentarer inaktiverade.