Varför ingen utveckling på 2000 år?

Idag har jag ägnat dagen på Rudbecks gymnasium på deras Ikt-dag. Jag hade lyckan att få möjlighet att lyssna på Sugata Mitra, som pratade om utbildning, sina studier i Indien kring Hole-in-the-wall och hur man kan stimulera lärande hos unga.

Inledningsvis frågade han:

Varför har det inte skett någon utveckling av undervisningsystemet på 2000-år? Varför har inget hänt med vår syn på lärande sedan Platon?

Jag, som aldrig undrat så mycket på just den frågan sitter fundersamt och tänker: Har det inte hänt något på 2000 år? Vad beror det på?

Återigen ställs frågan: Vad behöver barnen lära sig idag? Varför?

Är det minnesträning som barnen behöver klara sig i dagen samhälle? Mathias Klang ställer också frågan på eftermiddagen då jag ”hänger” på hans föreläsning, kanske inte.

Vad behöver barn kunna, när de kan hitta all fakta i sin mobil, behöver de då inte kunna hitta/söka rätt på svaret, snarare än att rabbla svaret?

Behöver barnen inte kunna problematisera, förhålla sig kritiskt till det material som de hittar… Vad och varför ska barnen lära sig saker utantill? Det är de centrala frågorna som vi i skolan bör fundera kring… Det blir som jag tar med mig från dagen i Sollentuna.

slow down, slow down, slow… by Victor Bezrukov CC (by)

Kanske behöver vi också fundera kring teknikens roll i skolan, dess plats och roll…

4 reaktion på “Varför ingen utveckling på 2000 år?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: KristinaAlexanderson

  3. Per Johansson

    En anledning till att det inte har skett någon”utveckling” i undervsningssystemen på 2000 år (om det räcker) är nog att vissa principer och förfaranden gång på gång har visat sig fungera väl. Jag tror inte att det vad gäller de företeelser som verkligen har ”stått sig” är fråga om någon sorts tröghet eller ”onödig” konservatism, som vi nu utan vidare skulle kunna klara oss utan. Det handlar i stället om sådant som har överlevt otaliga verkliga prövningar i olika tider och olika kulturer.

    1. Kristina Alexanderson Inläggsförfattare

      Utveckling av undervisningssystemet, kanske inte behövs då människan är densamma, nu som då? Men frågan som ständigt återkommer är: Tekniken, kanske borde påverka vad, men jag undrar om inte även hur:et också kommer att ändras… Men vad vet jag… en spännande fråga i vilket fall som helst. Jag tänker att utbildningssystemet uppstod för att vi inte kunde lära allt genom att härma, teknikutveckling skapade behov av en annan sorts lärande, kanske kommer den nya tekniken att utveckla ett nytt lärande… ? Stort och svårt

Kommentarer inaktiverade.