Skolan som varumärke, en spännande tanke…

Måste barnen tycka att det är roligt, bara för att de måste? Naturligtvis inte, och skolan är ett måste…

Men om vi liksom Richard Gerver vänder på det, hur gör framgångsrika ”brands” för att få oss att vilja köpa saker, och kan skolan använda det?

Om vi börjar med den första frågan om hur märken som Gud-vet-vad gör så bygger mycket av modern marknadsföring på att kopplas till vissa värden, ett förhållningssätt till livet, tänk bara på Apple, och deras slogan ”Think Different”. Vem vill inte förknippas med det?

Vad skulle skolan vinna på att faktiskt marknadsföra sig till de kräsna konsumenter som våra elever/studenter är? Vet inte, men vi måste inse att barnen som vi möter i skolan är medvetna konsumenter som inte bara köper argument som det är bra för att det är ett måste.

Om skolan är skrivningar, prov och läxor, vad finns det för mervärde i det? Vilka värden uppnår jag genom att köpa den varan? Om vi ser utbildning som en vara och eleverna som konsumenter så vill de unga ha mervärde. De vill förstå hur skolan/kunskapen kan påverka deras liv, förändra deras liv, ge dem något extra.

Kanske måste vi i skolan bli lika skickliga marknadsförare som Apple? Eller handlar det om något annat? Troligen handlar det om många saker, men tänk om…

4 reaktion på “Skolan som varumärke, en spännande tanke…

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: KristinaAlexanderson

  3. Pingback: Cecilia Bengtsson

  4. Pingback: Helen KreutzBolander

Kommentarer inaktiverade.