Robotlärare i klassrummet, jag undrar jag…

Posy av masaaki miyara CC (by, nc, nd)

Jag känner mig mycket motsägelsefull när jag läser artikeln Robotlärare i Sydkorea i IGD. Enligt artikeln ska Sydkorea inom två år låta robotlärare börja undervisa i Sydkorea. De ska finnas i förskolor, och undervisa barnen.

Med robotarna kan föräldrarna koppla upp sig till sina barns klassrum för att skicka meddelanden och se hur barnen lär sig.

Övervakningsmöjligheter ska alltså finnas, för alla föräldrar och de ska kunna skicka meddelanden, är det då föräldrarna som ska styra roboten, eller? Jag undrar mycket kring…

  • Hur lär en maskin barn kontakt med andra barn?
  • Hur uppfattar en maskin kommentarer som ”du är för liten för att få vara med”, om kommentaren bara fälls för att utesluta ett i gruppen barn från leken?
  • Övervakningen, är den bara för föräldrar?

Jag undrar jag…

5 reaktion på “Robotlärare i klassrummet, jag undrar jag…

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: KristinaAlexanderson

  3. Björn Kindenberg

    Jag tror inte man behöver oroa sig så mycket. IDG har visserligen satt in ”robotlärare” i rubriken, men det säger väl mer om den endimensionella synen på lärare och lärande i Sverige, än på vad roboten är tänkt för.

    I källan IDG hänvisar till beskrivs roboten som en ”teaching assistant” och då inom området engelskundervisning. Roboten verkar jobba med taligenkänning, jag uppfattar det som en avancerad (och lite kul) form av ”Voki” eller liknande.

    Inget som ska ersätta en lärare, men snarare då avlasta en lärare med lite outtröttlig innötning av engelskt uttal och grammatik. Bara i Sverige kan någon komma på att kalla ett läromedel (i det här fallet ett tekniskt avancerat sådant) för en ”lärare”…

    http://io9.com/5478311/robots-teach-korean-students-english

  4. Pingback: KristinaAlexanderson

Kommentarer inaktiverade.