Lösenord- ett angeläget samtal om säkerhet

Fronter, Schoolsoft, skolwebben, Hotmail, msn, Panfu, World of Warcraft, skolans nätverk, Facebook, mejlen, gmail, live, Habbo, bilddagboken är alla exempel på tjänster som kräver att du måste ha ett lösenord för att komma åt dem.  Ett lösenord som identifierar dig.

Secrets of the Floating World av Compound Eye  In Business First Magazine CC (by, nc, nd)

Secrets of the Floating World av Compound Eye – In Business First Magazine
CC (by, nc, nd)

Brukar du prata med dina elever om lösenord?

Ska verkligen vi i skolan verkligen ta lektionstid till att prata om lösenord? Är inte det elevernas ansvar att hålla koll på sina lösenord? Kanske, men hur hanterar dina elever sina lösenord? Håller de koll på dem? Skyddar de dem så att de förblir personliga och hemliga?

Lösenord en fråga om säkerhet

Mina erfarenheter är att ofta lånar elever varandras lösenord, och lektionstid går till att lösa lösenordshärvor, istället för att göra skolarbete. Dessutom är det så att ju mer vi använder internet och datorer i skolan, ju mer angeläget blir det för oss lärare att faktiskt prata om varför vi har lösenord, och vad som kan hända om någon ”tar ens lösenord”, samt hur elever skapar säkra lösenord, som de minns och skyddar, eftersom det är en fråga om säkerhet och trygghet.

* * *

Ett samtal kring lösenord kan belysa följande frågor

  • Vad är ett lösenord?
  • Varför har vi lösenord?
  • Varför ska de vara hemliga?
  • Vad kan hända om någon ”tar” ditt lösenord?
  • Hur skapar du ett säkert lösenord, som du minns?

* * *

Lösenord är till för att identifiera dig, tala om vem du är och att du har behörighet till en viss tjänst och till viss information. Ett lösenord fungerar på samma sätt som en nyckel, en id-handling eller ett pass. Det är alltså en identifikationshandling, som du har ansvar för.

Varför ska lösenordet vara hemligt?

Jag vet att de flesta elever vet varför vi har lösenord, men jag är inte alltid säker på att de förstår varför de ska vara hemliga, och personliga.

Jag kom in i biblioteket för att låna skolans scanner, så jag bad min elev som satt vid scannern om lov att få byta dator. Hon avslutade och loggade ut. När jag loggar in så ser jag att det inte alls var min elev som hade varit inloggad på skolans nätverk, utan en elev som slutade på skolan för två år sedan. Min elev använde alltså en annan elevs konto, för att göra sitt skolarbete.

Ett ganska oskyldigt exempel, men det visar att mina elever inte alls upplever att deras kontoinformation till skolans nätverk är personlig, eller privat, utan att den kan lånas ut och användas av andra. Det innebär också det kan hända att kompisar kan

”ta bort, ändra, lägga till eller göra vad dom vill. Kanske laddar de upp bilder som är förbjudna, eller skickar elak KPost till dina vänner. Då blir du ledsen, dina föräldrar oroliga och dina vänner kanske tror att det är du som gjort det.” så fortsätter Ola ”lämna ALDRIG ut ditt lösenord. Det är ungefär som att lämna ut sin husnyckel, fast på internet. Och om du skriver ner ditt lösenord så GÖM det ordentligt.”

Källa KP-Ola ”Var försiktig med lösenord” från KPwebben.

Att diskutera lösenord är ett viktigt samtal att föra med eleverna, och jag vet att elever kan belysa vad som kan hända, när deras lösenord kommer på vift, (se bara kommentarerna till KP-Olas inlägg på KP-webben). Det viktiga är att medvetandegöra våra elever om vikten av att vara försiktig med sina lösenord, och att de ska respektera att de är personliga och hemliga.

Skapa ett lösenord som är säkert och som du minns

När det kommer till att skapa säkra lösenord så finns det tjänster som hjälper oss på nätet, men jag brukar ge mina elever de råd som jag har fått: blanda stora och små bokstäver, siffror och specialtecken. För att komma minnas lösenorden brukar jag bygga upp dem kring en ramsa eller ett citat som jag vet att jag minns.

Ett viktigt samtal

Ett samtal med eleverna om lösenord är ett samtal om att det är viktigt att ha kontroll över sin identitet och sin information även på nätet, och det är ett viktigt samtal då dina elever dagligen använder många tjänster som kräver lösenord både i och utanför skolan.

4 reaktion på “Lösenord- ett angeläget samtal om säkerhet

  1. cwaste

    Jag håller med om att vi behöver diskutera detta i skolan och jag tror att elever har stora förutsättningar att lära av varandra (om vi tar upp diskussionen). Jag tror inte att eleverna ger bort sina lösenord till den privata e-mailen, men de gör det uppenbarligen till skolans. Kanske tänker de inte på riskerna eller så vågar de inte visa att de inte vill för att det känns obekvämt, när kompisar ber om att få låna lösenordet för att komma in på nätverket.
    En viktig följdfråga är varför de behöver låna varandras lösenord: beror det på att de så sällan behöver logga in att de därför hinner glömma lösenorden, beror det på att de inte får välja sina lösenord själva och därför har svårt för att minnas dem, beror det på att en del av de lösenord som delas ut inte fungerar, eller vad kan det bero på?

  2. Pingback: KristinaAlexanderson

Kommentarer inaktiverade.