Twitter i klassrummet

Twittering Machine by Eshi Otawara by Ravenelle CC (by)

I inlägget How Twitter in the classroom is Boosting Student EngagementMashable, känner jag att mina twitteriakttagelser blir bekräftade. Till att börja så känner jag igen i följande situation:

Classroom shyness is like a blackhole: Once silence takes over, it never lets go. In my own experience, in a class of hundreds, the fraction of students who speak up is small, and a still tinier fraction contribute regularly.

Alla gånger jag har velat att mina elever ska ge en kamrat konstruktiv kritik, då möter jag detta svarta hål, varje gång jag ställer en knivig fråga, då möter jag detta svarta hål, varje gång jag vill att mina elever ska delge mig sina reflektioner om en text vi just läst, möter jag detta svarta hål.

Det var faktiskt först när jag bestämde mig för att pröva att twittra som respons verktyg som jag kände att jag så ljuset på andra sidan det svarta hålet. Plötsligt öppnades klassrummets samtalet upp och samtalet tog fart, fler deltog, och kommentarerna blev mer omedelbara.

I inlägget How Twitter in the classroom is Boosting Student Engagement så beskrivs en liknande effekt:

digital communication helps overcome the shyness barrier. “It’s just an easy way to answer questions in class without embarrassing yourself and raising your hand in a big lecture hall,” said one student. Studies frequently discover that greater participation translates into better academic performance, motivation, and a likelihood of adopting different points of view, which is why it is so striking that Twitter can foster that type of communication.

Sedan lyfts en annan effekt fram som jag också observerat och det är att samtalet som startar i klassrummet slutar inte med lektionen slut utan fortsätter:

“The first thing I noticed when the class started using Twitter was how conversations continued inside and outside of class,” Parry wrote. “Once students started Twittering I think they developed a sense of each other as people beyond the classroom space, rather than just students they saw twice a week for an hour and a half.” As a result, classroom conversation became more productive as “people were more willing to talk, and [be] more respectful of others.”

Det är som Madeleine sa ”Med Twitter kommer alla till tals, samtidigt” och samtalet slutar inte med lektionen utan kan pågå långt efter lektionens slut.

Twitter är ett verktyg som stimulerar kommunikation både i och utanför klassrummet.

5 reaktion på “Twitter i klassrummet

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Johan76ander

    Twitter fungerar nog alldeles utmärkt precis som du säger. Todays meet är en annan webbtjänst som påminner en del om twitter. Skulle nog också fungera för att fördela ordet och vara ett bra verktyg för de mindre talföra.

  3. Linda Pierre

    Visst är det intressant, om alla elever i framtiden har touchscreens istället för bord så kan konverstationen ske utan mobiltelefoner. Vet du om det finns några bra exempel på en/flera svenska skolor/lärare som använder sig av den här typen av ny teknik i sin utbildning?

    1. Kristina Alexanderson Inläggsförfattare

      Jag borde känna till fler, men dessvärre är det nog inte så vanligt. YBC, brukar vara det exempel som man drar fram, fast jag vet att i Kungsbacka på Lars Matsnäs skola finns det ambitioner 🙂

      Ellwe i Örebro och Per Falk i Nacka är väl andra som jag tror använder twitter, hmmm

Kommentarer inaktiverade.