Vad ska våra barn kunna?

Vilka färdigheter behöver barnen som går i dagen skola för att klara sig imorgon dagens samtid?

Jag var på seminariet it i skolan (den 23 feb), vilket jag skrivit om tidigare, men blev inte riktigt klar. Nu kommer ytterligare en reflektion kring skolans roll och vilka färdigheter som barnen i skolan bör får möjlighet att utveckla.

Richard Gerver (som var keynote speaker) pratade även om literacy på 2000-talet och utgick från Henry Jenkins, som menar att barn behöver erövra följande färdigheter:

  • Play
  • Performance
  • Simulation
  • Knowing how to behave
  • Multitasking
  • Networking
  • Knowing  what tool to use, google (inte alltid teknik, utan alla verktyg och vilket verktyg som ska användas när)
  • Negotiation

De barn, som spelar t.ex. interaktiva rollspel på nätet lär sig flera av dessa färdigheter, som att förhandla, simulera, uppföra sig. Vem vill spela med någon som inte förstår de grundläggande koderna? De lär sig, genom dessa informella nätverk. Men Gerver menar att få barn är medvetna om att de har dessa färdigheter, och de tas inte heller till vara på i skolan.

Här har skolan en funktion att faktiskt belysa, och använda förstärka barnen färdigheter. I synnerhet då det i skolans uppdrag ligger att förbereda elever för kommande yrkesliv, och framtid.

Sedan måste vi (lärare/vuxna) förstå att de unga som växer upp idag vet inget än att de ständigt multitaskar, i en informationsrik vardag med multipla strömmar. De kan inte koncentrera på en sak i taget, pga av världen runt om dem. Den ser inte ut som när vi växte upp och skolan måste anpassa sig till det, och vi måste hjälpa barnen att lära sig hantera den vardagen, och utveckla de färdigheter som krävs.

Eller vad tror ni?

2 reaktion på “Vad ska våra barn kunna?

  1. Cecilia Bengtsson

    Jo, jag håller med om det men skulle gärna vilja läsa mer kring forskning om dagens lärande. Multitasking är ju ngt som jag själv gör mer och mer men jag kan också sjunka ned i bok och en längre text. Kommer det att vara en förmåga som våra barn kommer behöva? Fast å andra sidan så utesluter ju inte det ena det andra. Jag tänker också på Carina Fast som i sin doktorsavhandling om ”Hur sju barn lär sig läsa och skriva” pekar på att skolan inte tar tillvaro barns erfarenheter och kunskaper i skolan.

    Hälsningar Cecilia som tänker högt

    1. Kristina Alexanderson Inläggsförfattare

      Hej Cecilia, jag vill också läsa mer forskning i synnerhet mer om fanfiction nya genrer, spel och spelvärldar för att kunna, förstå och hantera barn och deras kunskaper i en digital värld! Jag blir ljuvligt glad när du tänker högt i min närvaro, njuter fullt ut 🙂

Kommentarer inaktiverade.