Källkritik och bloggar- hur gör man?

Vid fördjupningar och självständiga arbeten i skolan använder mina elever, precis som många andra elever bloggar som källor. Bloggar är ofta subjektiva och används som regel för att uttrycka åsikter, vilket i sig inte är ett problem. Men det brukar uppstå svårigheter, när mina elever ska resonera kring källans trovärdighet, och var källkritiska mot just bloggar.

Shopping mall questions by wok CC i(by, nc, nd)

Shopping mall questions by wok CC (by, nc, nd)

Hur ser elever på bloggar?

Emelie Wenthzel, en av mina elever formulerade sig så här kring bloggen som källa :

”bloggen är en rätt osäker källa. När man bloggar har man rätta att skriva vad du vill och hur du vill. Och det finns ingen lag på att man måste ha ett underlag till det man påstår eller att man måste vara källkritiskt till sina bloggar. Därför kan det vara rätt svårt att lite på det som folk har skrivit på sina bloggar.”

Samtidigt som eleverna är medvetna om att bloggen är en osäker källa, vet de inte riktigt hur de ska göra för att dra slutsatser om källans trovärdighet.

En källkritisk lathund för bloggar

I strävan efter att förenkla och tydliggöra för eleverna har jag tillsammans med mina elever skapat en lathund för bloggar, med utgångspunkt från Kolla källans mall för källkritik:

  • Vem är det som skriver på bloggen?
  • Finns det en om-sida?
  • presenterar skribenten/skribenterna sig och sitt yrke?
  • är bloggaren kunnig -har han/hon erfarenheter kring det han/hon bloggar om?
  • Finns det kontaktuppgifter?
    • mail
    • telefon
    • etc
  • Skriver bloggaren privat eller skriver han/hon för ett företag?
  • Varför är bloggen skapad?
    Presenteras syftet med bloggen?
  • Hur länge har bloggen funnits?
  • Stöds faktapåståenden i bloggen av de källhänvisningar (länkar) som finns på bloggen?
    Är dessa källanvisningar/länkar till källorna pålitliga?
  • Finns det reklam på bloggen, i bloggen?
    Går det att skilja på bloggtext och reklam i bloggen?
    Hur oberoende uppfattar ni bloggens innehåll i förhållande till reklamen? Finns det en relation mellan bloggens innehåll och reklamen, t.ex. skriver bloggen om samma ämne/märke som finns på reklamen för bloggen?

I arbetet med att närma sig bloggen som källa, brukar vi titta på lite olika bloggar för att eleverna ska få en bild hur olika bloggar kan se ut. Jag tycker att det är en pedagogisk poäng att använda bloggar som vi alla känner till, men sällan tittar kritiskt på för att se hur olika bloggar är konstruerade.

Exempel på bloggar som kan fungera som utgångspunkt för ett samtal om bloggen som källa:

Det är viktigt att vara tydlig med är att det inte finns någon mall för vad som gör en blogg trovärdig, men att det är A och O att reflektera kring bloggen syfte och innehåll samt vilken han/hon är som bloggar där.

***

För dig som är mer intresserad av att läsa om källkritik i sociala medier kan jag rekommendera följande:

En reaktion på “Källkritik och bloggar- hur gör man?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

Kommentarer inaktiverade.