Bilder i skolan, vad gäller och hur gör vi då?

I mitt arbete, som utbildningsansvarig för Webbstjärnan, möter jag en hel del lärare som vill, ska, måste arbeta med webbpublicering i skolan. En fråga som ofta kommer upp när det gäller webben och skolan är bildpublicering. Hur ska man hantera bilder av skolbarn på nätet?

Växjö

Frågan aktualiseras när jag läser ledaren Bildpaniken sprider sig i Kamerabild. Magnus Fröderberg inleder sin ledare med att berätta om ett intyg, som förskolan ber honom skriva under och han fortsätter sedan:

Förskolan behöver inte några intyg. Lagen är solklar. Jag hade hellre sett att förskolan upplyste föräldrarna om hur de hanterar bilder och sedan får man protestera om man har något emot det.

När man ber om lov att få göra det man har rätt till, blir det som är tillåtet något som uppfattas som fel och farligt.

På mina seminarier har varit inne på just frågan om PUL, och lärare undrar: hur ska de göra, får de lägga ut bilder på barnen, och jag berättar då att PUL har mildrats 2007. Den reflexmässiga reaktionen: var står det, och varför vet inte vi det? Jag läser på datainspektionen webbplats på frågan om ett foto räknas som personuppgift:

Ja, all slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en fysisk person som är i livet räknas enligt personuppgiftslagen som personuppgifter. Även bilder (foton) på individer som behandlas i dator kan alltså vara personuppgifter. Det innebär att man måste ta hänsyn till bestämmelserna i personuppgiftslagen. Det kan till exempel krävas samtycke från den person uppgifterna avser.

Om jag förstår det rätt så innebär det att foton räknas som personuppgift om det kan kopplas till en fysisk person om inte så är det igen känslig personuppgift, och då krävs inget samtycke…

Jag instämmer i Magnus Fröderbergs inställning, kanske har bildpaniken har gått för långt, men frågan för skolan blir hur ändrar vi den tradition som uppstått kring bilder, bildpublicering på nätet, om att begära intyg, samtycke? Hur ska vi vända diskussionen så att bilder på barnen handlar om hur personalen hanterar bilderna snarare än att det handlar om att få tillstånd att publicera bilderna?

6 reaktion på “Bilder i skolan, vad gäller och hur gör vi då?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Lena Gällhagen

  3. Cecilia Bengtsson

    Grymt inlägg, frågan om vad som gäller med bilder var uppe på skolbiblistan idag, ska tipsa om ditt inlägg!

  4. Niklas Östlund

    Visst är det ett känsligt ämne. Här i Bollnäs får föräldrarna fylla in ett papper och tillåta publicering. Vissa barn får då ej vara med på enskild bild men i grupp går det bra… Hur stor är en grupp???? Om skolorna lämnar ut ”lappen” på föräldramöten där man också tar en diskussion om vad vi publicerar för bilder så brukar de flesta ge sitt samtycke till publicering. Sen kan det naturligtvis finnas barn med skyddad identitet osv som vi inte får lägga ut bilder på och naturligtvis respekterar vi dem som inte vill att deras barn ska finnas på nätet. Men jag tror rädslan för bilder på nätet oftast handlar om okunskap, som vanligt.
    Intressanta frågor som oftast föder fler frågor istället för svar. Sen är det viktigt att vi i skolan tar tag i dessa frågor så de kommer upp för oftast lägger eleverna ut ”felaktiga” bilder på sig själv utan att föräldrarna har någon koll och ”lägger sig i”.

    1. Kristina Alexanderson Inläggsförfattare

      Du visar också att det handlar om att föra ett samtal om hur vi hanterar bilderna, och egentligen inte om att få tillstånd för att publicera bilderna.

Kommentarer inaktiverade.