Veckans internetkunskap backup på nätet

Jag tittar på den senaste filmen om Molnet-backup på internet och tycker att den är intressant och lika viktig som alla de övriga filmerna som producerats inom projektet Internetkunskap.

Filmens syfte är att ge en bild av internettjänster som gör att jag kan göra ”backups” av min dators innehåll på nätet. Suveränt att ni tar upp dessa tjänster. I filmen visas tjänsten Dropbox, som en backuptjänst och som ett sätt att nå sitt material från olika datorer. Ett verktyg för att elever ska kunna jobba tillsammans och jag gillar att ni kopplar ihop tjänsten med filmen från förra veckan om att samarbeta online

Sedan nämns tjänster som Flickr, Picasa, och nätbaserade mailsystem, som andra backuptjänster. När det kommer till dessa tjänster så blir jag frågande: Hur gör dessa att mina elever eller jag blir bättre internetanvändare?

Dropbox, en tjänst som gör att jag kan spara filer online, istället för på hårddisken. Gott och jag ser syftet, och jag förstår att användandet av tjänsten gör att eleverna blir bättre på att använda internets möjligheter. Men på vilket sätt gör valet av en nätbaserad mailtjänst mig eller mina elever till en bättre internetanvändare?

Filmen riskerar att ses som en puff för olika internettjänster, och jag saknar en tydlig koppling till ert syfte om att filmen ska hjälpa elever att bli bättre internetanvändare. Tycker också att det är synd att ni inte kopplar mer tydligt till era andra filmer som att tjänsten flickr möjliggör att elever/lärare kan licensera sitt material under Creative Commons, vilket i sin tur gör att de enklare kan dela och samarbeta online.

Personligen skulle jag alltså vilja ha svaret på hur filmen uppnår syftet:

”att öka förståelsen och lära skolungdomar hur man blir en bättre internetanvändare.”

2 reaktion på “Veckans internetkunskap backup på nätet

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: KristinaAlexanderson

Kommentarer inaktiverade.