Bloggande elever skriver bättre…

Enligt en artikel i BBC News Children who uses technology are better writers har National Literacy Trust genomfört en enkätstudie där de frågat 3001 st barn i åldern 9 till 16 år om deras skrivande och resultatet är intressant och värt att ta till sig:

”Our research suggests a strong correlation between kids using technology and wider patterns of reading and writing,” Jonathan Douglas, director of the National Literacy Trust, told BBC News.

”Engagement with online technology drives their enthusiasm for writing short stories, letters, song lyrics or diaries.”

”Does it damage literacy? Our research results are conclusive – the more forms of communications children use the stronger their core literary skills.”

Det där sista borde alla som arbetar med läs och skrivutveckling hos barn bära med sig, ju fler kommunkationsformer som barn använder ju starkare blir deras grundläggande färdigheter i att läsa och skriva (i fri Kristina översättning).


5 reaktion på “Bloggande elever skriver bättre…

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: KristinaAlexanderson

  3. Pingback: Eva Bratvold

  4. Björn Kindenberg

    Ja, egentligen är det ju så självklart att man snarare borde forska om motsatsen – finns det egentligen något som bevisar att det skulle vara kontraproduktivt med bloggande för läs- och skrivutvecklingen…

    1. Kristina Alexanderson Inläggsförfattare

      Det intressanta är att i rapporten skriver de extremt positivt om nya texttyper, att det hjälper barn skriv och läsförmåga… Frågan är om ngt skrivande, läsande kan göra att man inte utvecklar färdigheter i att läsa o skriva, men din tanke är intressant och spännande 🙂

Kommentarer inaktiverade.