Vad krävs för att kunna värdera källor?

Jag liksom många av mina kollegor arbetar tillsammans med våra skolbibliotekarier med att hjälpa våra elever att bli mer medvetna i sitt förhållningssätt till källor både online och offline. Jag vill att mina elever ska ska lära sig hantera den informationsmängd som finns…

Google, Er, Yahoo Car Needs a Bath by Thomas Hawk CC (by, nc)

Jag har funderat mycket på vad som krävs för att elever ska kunna förhålla sig medvetet i sitt arbetssätt och när jag läser intervjun Bildning handlar om att bevara frågvisheten med Sven Eric Liedman på Kolla Källan så blir det solklart än en gång…

”Förmågan att kunna värdera, strukturera, analysera och sammanställa information lyfts ofta fram som en nyckelkompetens i dagens samhälle. Men vad är det egentligen som avses när man talar om informationskompetens?

— Ibland kan man få uppfattningen att det rör sig om en abstrakt, överförbar förmåga som man lär sig en gång för alla och sedan tillämpar i olika sammanhang och situationer, säger Sven-Eric Liedman. Men den forskning som Louise Limberg och andra bedriver, visar ju att informationskompetensen är tätt knuten till konkreta kunskaper inom ett visst område. Om man inte har ordentliga kunskaper, är det helt enkelt svårt att bedöma och värdera innehållet på ett kritiskt sätt. Därför måste detta tränas inom ramen för undervisningen i de olika ämnena.”

För att kunna hantera all information, i olika sammanhang och situationer krävs kunskaper. Vi kan inte förhålla oss kritiskt mot något som vi inte känner till, och därför är det nog naturligt att källkritiken kommer sist, även om jag skulle vilja att den kom tidigare…

4 reaktion på “Vad krävs för att kunna värdera källor?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: KristinaAlexanderson

  3. Kristin Berglid

    Så spennende innlegg! Du skriver: ”Vi kan inte förhålla oss kritiskt mot något som vi inte känner till, och därför är det nog naturligt att källkritiken kommer sist, även om jag skulle vilja att den kom tidigare…”. Den svenske forskeren Louise Limberg har hevdet at elever først er i stand til fullt ut å vurdere kilder kritisk når de er 17 – 18 år. Fram til de er så gamle, bør de ha voksne som legger til rette for informasjonsbruken deres. Med internetts inntreden endrer jo informasjonssituasjonen seg dramatisk. ”Gå på nettet og finn stoff” – hører man ofte lærere si til elever. Hva ber man dem egentlig om å gjøre da ? Informasjonsinnhenting er en kompleks aktivitet. Som skolebibliotekar i videregående er det en daglig utfordring å komme i dialog med elever, lærere og skoleledere om disse spørsmålene. Akkurat nå er vi i ferd med å gjennomføre et opplegg i norsk for 1. klassene hvor vi har tilbudt oss å lage ”kildepakker” til en artikkel de skal skrive. Er veldig spent på å høre tilbakemeldingene etterpå! Om det blir vellykket eller ikke tror jeg avhenger mye av hvordan de opplever tidsbruken. Hvordan finne effektive samarbeidsløsninger er et spørsmål jeg håper vi får tid til å diskutere i etterkant.

Kommentarer inaktiverade.