Nationella provet ännu en vända

Gårdagen var lång, och underbar. Tänk vilka kloka elever jag har, den ena är klokare än den andra. Vi ägnade hela lektionen åt att titta igenom text för text, ta ställning till hur den belyser temat ”oss emellan”. Vi tittade på olika infallsvinklar prövade olika idéer om texterna.

Samtalet i klassrummet var öppet och kändes ärligt. Mina elever och jag kunde ärligt, kanske för första gången, säga att vi tyckte olika. Sådana texter som jag gillar, ogillar de, och kanske tvärtom.

Jag njöt, och minnet av stunden samtalet får mig att njuta än en gång…



Naturligtvis kom frågan om elever kan använda ”egna” datorer, som hjälpmedel vid Nationella provet upp, och jag som lovat mig själv att inte lägga mig i blev som vanligt alltför engagerad, men jag tycker att det är märkligt att elever ska sättas i en situation där de inte får använda det verktyg som jag i min skrivande vardag inte skulle kunna vara utan.

Ett verktyg som underlättar för mig att:

  • redigera i texterna,
  • enkelt flytta om hela textstycken utan att behöva skriva om allt
  • läsa mina elevers texter
  • få överblick
  • snabbare/enklare läsa de 32 texter som jag ska bedöma

Så jag hoppas, innerligt att mina elever ta saken vid hornen, och kollar upp hur skolor som har infört ”en till en” gör, tar de in alla datorer innan skrivningen och kontrollerar så att inga dokument finns på hårddisken, eller tillåter inte de eleverna att använda datorer vid Nationella prov? Eller hur gör de?

Varför är inte en egen dator en lika stor självklarhet som en miniräknare? Och blir det någonsin en självklarhet? Tänker genast på Klangs inlägg om föreläsare som förbjuder laptops och att en dator hotar, och förändrar och skapar en ny maktordning i klassrummet, och den skrämmer. Egentligen är det inget nytt att mina elever kan fly från mitt ihållande malande in i en annan värld, men det blir så mycket tydligare när man har en grupp med laptops framför sig.

Jag inser trött att det är långt kvar innan jag arbetar på en arbetsplats där det är naturligt att en elev har varsin dator, men hoppas innerligt att mina elever vinner kampen 2010.

4 reaktion på “Nationella provet ännu en vända

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: KristinaAlexanderson

  3. Camilla

    Detta är första året vi kör 1-yo-1 och nationella prov. Det lutar åt att jag och min klass som minst får bli ”piloter” detta år. De får antagligen skriva med ryggarna (och därmed skärmarna) åt mitt håll, med WLAN avstängt, och på färggrant (digitalt) papper på dokumentet så att det syns om någon avviker till någon annan aktivitet.

    Vad som egentligen måste ske är att provkonstruktören måste ändra sina riktlinjer så att de är applicerbara på 1-to-1 skolor, vilket inte är fallet idag… Lycka till!

Kommentarer inaktiverade.