Det vidgade textbegreppet – och verkligheten

I tisdags, och det känns som en hel evighet sedan, pratade jag med mina elever om det vidgade textbegreppet. Jag argumenterade för text i ett vidare perspektiv. Texthäfte inför Nationella provet innehåller, som redan är sagt bara text, som går att trycka (bilderna, som är underbara, faller också under den kategorin). Det räcker inte med att ha bilder från filmer, eller filmrecensioner. Det är inte ett vidgat textbegrepp…

Idag finns det tekniska möjligheter att lätt distribuera andra textformer, som animationer, filminspelningar, filmklipp, ljudklipp till det tryckta textmaterialet. Men som en av mina kloka elever, invänder mot mitt resonemang:

”Men det går ju inte, vi får ju inte ha tillgång till annat än papper och penna vid skrivtillfället. Vi kommer ju ändå inte ha det textmaterialet att tillgå vi själva skrivtillfället.”

Om ni fick använda datorer och internet hade det inte varit ett problem, kontrar jag. Så om vi i skolan ska arbeta med det vidgade textbegreppet, och våra elever ska skriva, och läsa utifrån ett vidgat textbegrepp. Hur kommer det sig då att vid det nationella provet är vi åter i ruta ett, eller kanske i ruta en och en halv, med bara tryckta texter.

Mina elever, som har många gånger mer kunskaper om att läsa ”rörlig film än att läsa text, som kan alla novellens dramaturgiska effekter, i synnerhet om vi tar fram dem i en film. Varför låter ni inte dem brilliera med sin kompetens, varför låter ni bara texter i traditionell mening finnas som underlag till Nationella provet i svenska?

När ska tekniken, och teknikens möjligheter komma ikapp Nationella provet i svenska, undrar jag?

3 reaktion på “Det vidgade textbegreppet – och verkligheten

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: KristinaAlexanderson

  3. Mats Lindholm

    Handlat det egentligen inte om att skippa de nationella proven. Vi går ju från ett samhälle med produkter som är färdiga exempelvis en
    bil till processer typ tjänster som aldrig blir färdiga.

Kommentarer inaktiverade.