Tankar om tid i skolan

Läser Öpedagogen: Tiden går långsamt – är det tråkigt i skolan då?: ”I skolan går tiden jättesakta”

Tänker att det finns gånger då möten, aldrig tycks ta slut och sedan finns det möten som alltid är för korta. Min skoltid, har alltid varit innehållsrik, både som elev och som lärare, tiden jag har varit i skolan har varit både oändligt lång och alltför kort, gått oändligt långsamt och extremt snabbt…

När jag läser Maries inlägg och funderar kring den fråga som hon ställer:  Varför tiden i skolan går jättesakta

Vad är det som gör att skoldagen blir så lång? Är det läraren? Är det ämnena? Är det för att lärarna lyssnar för lite på eleverna? Har vi för bråttom? Går det för sakta? Är skolan för lite lik den verklighet som eleverna befinner sig när de är utanför skolans väggar? Är det för att eleverna inte får vara med och påverka sin skoldag? Är det innehållet vi fyller skoldagen med? Är det kompisarna? Är det för att eleven äter dåligt med skolmat?

Vad gör att skoldagen känns så lång? Mina skoldagar var långa för att jag inte förstod, för att de (lärare, kompisar, skolböcker, läroböcker, metoder, skolmaten) inte kunde  förklara varför vi gjorde det vi gjorde, inte klarade att nå mig då blev, blir mina dagar. Då blir mina skoldagar långa, ibland oändliga…

6 reaktion på “Tankar om tid i skolan

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: KristinaAlexanderson

  3. Pingback: Jenny Ström

  4. Pingback: Mats Lindholm

  5. Öpedagogen

    Jag tycker att vi ska fråga våra elever om hur deras tid i skolan uppfattas av dem. Vi bör också ta reda på vad som gör att de uppfattar att tiden går fort/sakta. Genom att ställa frågan får vi också direkt feedback på vår undervisning.

Kommentarer inaktiverade.