Sociala medier sätter eleven, användaren i fokus

Jag var på regionbiblioteket i Stockholm den 7 april och lyssnade på Brit Stakston som pratade om sociala medier och politiken. Hennes föredrag väckte enormt mycket tankar som jag valt att göra en bloggserie kring, det här är mitt tredje inlägg, imorgon kommer ännu ett.

Jump on the social media bandwagon by Matt Hamm CC (by,nc)

Brit Stakston menar att sociala medier (bloggar, twitter, Facebook) handlar om att  sätta mig som användare i fokus, så att jag kan vara med och skapa. Bara den definitionen är som gjord för oss i skolan.

Sociala medier är verktyg som sätter eleverna i fokus som användare, som de som skapar dialog, de öppnar dörrar till dialog, till skillnad från traditionella läromedel så innebär sociala medier att eleverna inte bara är konsumenter utan även skapare av kunskap, och sina läromedel (se Romanbloggen Frankenstein och vår samtid).

Naturligtvis behövs en lärare, en plan, ett innehåll som ska bearbetas, men som verktyg för att bearbeta de kunskaper som skolan ska förmedla, för att utveckla de färdigheter som skolan ska hjälpa elever att utveckla är de sociala medierna verktyg som vi i skolan bör ta till oss.

Sociala medier är verktyg för samarbete och medskapande. De dokumenterar processer (se Rebeckas loggbok) och synliggör dessa för dig och eleverna (se min handledarblogg som ett exempel). De synliggör också dig som person, människa om du väljer att delta och aktivt handleda dina elever till nya kunskaper och färdigheter.

2 reaktion på “Sociala medier sätter eleven, användaren i fokus

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: KristinaAlexanderson

Kommentarer inaktiverade.