Valet, skolan och sociala medier

Inser att jag och min bibliotekarie Hanna Johannson blev verkligen taggade av Brit Stakston i onsdags.  Jag skriver en bloggserie och hon sätter igång en grupp på Dela, om hur man kan arbeta med sociala medier och det politiska valet i höst. Det är grymt.

Inser att jag får massor med idéer kring vad man kan göra, och hur enkelt och tillgängligt det är. Eleverna skulle kunna lära sig så mycket om sociala medier genom att bara granska och iaktta hur politiker använder dessa medier.

  • En uppgift skulle kunna vara att jämföra traditionella nyhetsmedia med sociala medier.
  • De skulle kunna studera hur och varför Facebookgrupper bildas, vad de har för funktion.
  • Eller hur politiker som Gudrun Schyman använder twitter för att sedan jämföra det med en ”vanlig” twittrare som @macfeast

De skulle dessutom lätt kunna komma i kontakt med politiska företrädare via t.ex. twitter, kunna ställa frågor, kanske inte av typen hur ser folkpartiets skolpolitik ut, men frågor som kan besvaras på 140 tecken.

Sedan vill ju alltid jag att fokus ska ligga i att eleverna själv lär sig använda dessa medier som verktyg. Twitter är ett intressant verktyg för att alla ska kunna reflektera över till exempel en partiledardebatt, sedan blir det extra spännande om man tittar tillbaka över flödet och ser vad de reflekterar kring. Tänk vilka möjligheter, att dokumentera och analysera. Att kommunicera och synliggöra kommunikation.  Och tänk om politikerna skulle kunna få tillgång till dessa twittersamtal för att få en bild ger av hur unga väljare ser på dem, och politik, spännande…

Ja, det var några av de idéer som kom då här på direkten till mig…

8 reaktion på “Valet, skolan och sociala medier

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: annostman

  3. Pingback: Hanna Johansson

  4. Hanna Johansson

    Jättebra tips Kristina på hur man kan jobba med detta konkret i skolan!
    Jag lägger in tipsen som en diskussion på Dela, så kan de som vill kommentera/diskutera dem där!
    /Hanna

  5. Johan

    ”Sedan vill ju alltid jag att fokus ska ligga i att eleverna själv lär sig använda dessa medier som verktyg”. Varför ska skolan lägga tid på att eleverna ska lära sig använda de sociala medierna som verktyg? Majoriteten använder ju redan dessa på fritiden… ska skolan gå in och tala om hur de ska användas ‘rätt’?

    1. Kristina Alexanderson Inläggsförfattare

      ”Rätt” finns ett rätt? Jag tvivlar…
      Du är inne på en intressant fråga om fritid kontra skolarbete, när tar det ena slut och det andra vid? Det är en viktig fråga att lyfta och belysa.

  6. Johan

    Vad är din inställning i frågan?

    Min inställning är ungefär så här: det finns flertalet skilda företeelser, frågor, tekniker, fenomen osv som kan lyftas in i utbildningen. Detta innebär dock inte att de automatiskt ska lyftas in i utbildningen – de sociala medierna (som ett verktyg för lärande i någon mening) är bara ett exempel. Ska sociala medier lyftas in och brukas i skolan? Njaeä…

Kommentarer inaktiverade.