I livet är källkritik nödvändigt

Läser Anette Holmqvists gästinlägg Källkritik i Wikipedias tidevarv på Wikimedia Sveriges blogg, i vilket Anette visar på vikten av att vi i skolan aktivt arbetar med källkritik.

Anette skriver kort om ett av mina webbprojekt, vars syfte delvis var att på ett trovärdigt och seriöst sätt presentera en roman och en stadsdel i Stockholm på webben.  Så här beskriver Anette projektet ”att besöka en roman”

Kristina Alexanderson på Enskilda gymnasiet i Stockholm vände på steken och provade det som jag kallar ”omvänd källkritik”. Istället för att ”bara” låta elever läsa och kritiskt granska andras texter, fick de själva bygga upp en blogg utifrån källkritiska kriterier. Eleverna fick ställa frågor som:

  • ”Hur gör jag mina egna texter trovärdiga?”
  • ”Hur gör vi för att få vår egen blogg att hålla för en källkritisk granskning?”
  • ”Hur skriver vi en källförteckning, en länklista?

I arbetet med bloggen fick eleverna självständigt välja sina källor, det fanns till exempel inga förbud mot att använda Wikipedia.

Jag kan bara instämma i det Anette säger och anser att det är viktigt att eleverna lär sig ifrågasätta källor utifrån sina kunskaper i ett specifik ämne. Men det är lika viktigt att vi lär våra elever hur man skapar material ”webbplatser” i mitt fall som är trovärdiga och seriösa.

I arbetet med elevernas webbplatser skapade de trovärdighet genom att först granska det material som de använde, för att sedan fundera kring hur de skulle kunna presentera sitt skolarbete trovärdigt utifrån frågor som:

  • Varför ska vi använda källor?
  • Varför ska vi berätta vilka vi är som står bakom sajten?
  • Varför måste vi ha ett tydligt syfte?
  • etc.

Alltför att mina elever skulle skapa trovärdiga sajter om Blackeberg och Låt den rätte komma in.

4 reaktion på “I livet är källkritik nödvändigt

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: KristinaAlexanderson

  3. Pingback: Kolla källan

  4. Pingback: KristinaAlexanderson

Kommentarer inaktiverade.