Lite om sociala medier via @DoktorSpinn

Idag har .SE konferensdag för sin personal och som inbjuden talare var Jerry Silfwer pr-konsult, som pratade om hur organisationer kan använda Sociala medier, och i synnerhet varför organisationer ska förhålla sig till sociala medier.

Det var en otroligt intressant och givande föreläsning som belyste många viktiga aspekter som jag tänker att jag måste ta med mig i vardagen, på nätet och i sociala medier.

Den första sanningen som Jerry Silfwer kom med var att det är inte längre företagen, organisationerna som äger sitt varumärke, utan det är användarna som gör det. ”Vi lyssnar på våra vänner i sociala medier, vi vill ha deras åsikt och litar på deras synpunkter.” Men Jerry Silfwer menade att det skett ett skifte och nu ville användarna också kunna fråga experterna, en anledning till att företag och organisationer bör engagera sig i sociala medier. Användarna vänder sig direkt till experterna.

Sedan pratade Jerry Silfwer vad organisationer som befinner sig i sociala medier bör tänka på:

  • att vara tydlig med vilka värden som organisationen står för
    • det är viktigt med kommunikation inåt i organisationen såväl som utåt, värdena som organisationen vill förmedla måste vara tydliga för de som agerar i sociala medier använder och förmedlar de värden som organisationen har
  • att använda personer som har fallenhet för denna typ av kommunikation, att inte tvinga på medarbetarna kommunikation genom sociala medier, det handlar om en ny sorts social förmåga.
  • att lyssna var ett nyckelord organisationer bör ägna sig åt att lyssna, inte försöka bara förmedla sin sanning utan lyssna på vad användare, konsumenter anser.

9 reaktion på “Lite om sociala medier via @DoktorSpinn

  1. Pingback: Lars Clemensson

  2. Pingback: KristinaAlexanderson

  3. Pingback: Lars Clemensson

  4. Pingback: Jerry Silfwer

  5. Pingback: Lena Lindgren

  6. Pingback: Smurftips — Doktor Spinn

  7. Pingback: En ny vår för expertrollen? « Det virtuella samtalet

Kommentarer inaktiverade.