Källkritik och sanningen, hur blir vi mer medvetna?

Jag skrev i mina egna ögon ett bra inlägg om källkritik och ett Youtube-klipp på Stjärnkikarna den 10 september 2009. Ett inlägg som jag faktiskt skulle vilja puffa för ännu en gång. Jag brukar glömma det mellan gångerna, men igår påminde Hanna mig om det igen med en tweet

”Hittade ditt inlägg om Youtubefilm Slip and Slide! -Tänker sno!”

Sno på du svarade jag, men insåg att jag inte visste vad det var för inlägg hon menade, bad om att få en hint och fick en länk till inlägget på Stjärnkikarna.

Inlägget Källkritik och nätet handlar om ett klipp på Youtube, som vid en närmare granskning är en del av en marknadsföringskampanj för Microsoft, och sedan ställer jag frågan om själva klippet är fejk eller inte.

Idag skulle jag vilja säga att det kanske inte är den centrala frågan, utan frågan borde handla om hur vi blir medvetna om att det vi ser är ett reklamjippo, alltså också har ett annat syfte än att bara underhålla, vara en gimmick. Idag skulle jag hellre vilja föra ett samtal kring marknadsföring och hur vi blir mer medvetna som mediekonsumenter i stort.

Kolla på klippet och kom med infallsvinklar vet, ja! Har du idéer på hur man gör, dela med dig…

2 reaktion på “Källkritik och sanningen, hur blir vi mer medvetna?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: KristinaAlexanderson

Kommentarer inaktiverade.