En skrivportfölj på nätet, vad ger det?

I torsdags eftermiddag så berättade Cecilia Johansson i Webbstjärnans monter på Framtidens lärande om sitt webbprojekt, Superstarmedia, en skrivblogg för 7b. Cecilia precis som Pernilla berättade med mycket engagemang och lust om sitt webbprojekt, som började som något annat, ett projekt om media, men pga av tidsbrist blev det en skrivportfölj på nätet. Där eleverna publicerade sin texter, i olika genrer och olika texttyper.

Cecilia lät en av eleverna göra designen och sedan lät hon eleverna lägga upp de texter som de redan hade i sin skrivportfölj. Vi kan genom att titta på kategorimolnet på bloggen se vilka som valt att skriva mest, eller dela med sig av flest texter. De har större bokstäver och majoriteten är flickor. Detta reflekterade också Cecilia över och sa, det tycks vara så att flickorna lägger upp fler texter, men alla har deltagit och alla har lagt upp texter som de är stolta.

Jag frågade Cecilia över om hon såg samma skillnad mellan pojkar och flickor som jag observerat att mina flickor gärna skriver fler inlägg, medan pojkarna skriver färre, men längre och mer rakt på. Ofta väldigt genomtänkta och knivskarpa inlägg, som slår huvudet precis på spiken, medan flickorna gör fler inlägg om samma sak, eller flera olika aspekter på en fråga, med flera inlägg…

Cecilia instämde det fanns en skillnad och pojkarna tycktes satsa på att lägga upp ett bra inlägg, och att kommentera. Cecilia berättade om en av eleverna som med liv och lust gått in för att kommentera på alla kamrater. Och kommentarerna är väldigt positiva och fungerar som uppåtpuffar.

Webbportföljen blev bara början på Cecilias webbprojekt för hon har idag också en SO-blogg där eleverna diskuterade sin syn på ungdomsbrottslighet och en otrolig fotoblogg för Helenelundsskolan.

Cecilias engagemang och glädje över tävlingen var otrolig. Hon pratade om tävlingseffekten som hos eleverna skapade en glöd och ett engagemang för skolarbetet, och det är väldigt roligt att höra. Hennes elever arbetade verkligen mot ett gemensamt mål nämligen att vinna, och inget annat. De gick in för att uppnå så många tävlingskriterier som möjligt, som att kommentera (interaktivtet är ett tävlingskriterium i Webbstjärnan), använda bilder som inte var skyddade av upphovsrätten etc.

Både Pernilla och Cecilia imponerade på mig med sin glöd och sitt engagemang för sitt arbete och sina elevers skolarbete, som nu berikar webben.

Och båda är två av mina elever, det gör mig extra stolt! 🙂

3 reaktion på “En skrivportfölj på nätet, vad ger det?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: KristinaAlexanderson

  3. Pingback: Mats Lindholm

Kommentarer inaktiverade.