Vad skola är bygger på våra föreställningar, erfarenheter, kunskaper…

Jag läste Mats Lindholms blogg skola 2.0, som belyser frågeställningar om skola. I inlägget Får jag lov att göra så här som handlar om en underbar artikel ”det ska inte kännas som skola” och i Mats inlägg fastnade jag för följande formulering, om verkligen triggar mig:

Slutligen så lämnar 9-åriga My Svensson ett citat som varje svensklärare bör fundera över.

– Conny säger att man bara kan skriva ner vad som helst – och så är det en dikt!

Visst är det så att skriva och lusten till att skriva föds genom att vi tillåts skriva. Hela artikeln andas skrivlust och kreativitet, precis så som jag vill och vet att det är i många klassrum i den svenska skolan. Att My Svenssons lust fångas så fin i den avslutande meningen gör mig lycklig, en samtidigt anar jag oro över att hennes föreställningar om att ”rätt/fel” redan är inpräntade, att hon redan (i åk 2) har lärt sig dikt, att det finns ett rätt och det är det som jag ska göra. Att det redan finns tydliga föreställningar om vad en dikt är, att hennes erfarenheter är att det finns ett rätt, att hon redan har kunskaper om vad som förväntas av en text.

3 reaktion på “Vad skola är bygger på våra föreställningar, erfarenheter, kunskaper…

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

Kommentarer inaktiverade.