Hur mycket tid ägnar du egentligen åt sociala medier?

Alla som använder sociala medier regelbundet, eller som pratar om dem har nog någon gång ha fått frågan: Men hur mycket tid lägger du på sociala medier egentligen? Mycket, lite, lagom? Så mycket jag känner att jag vill.

I frågan finns ett visst avståndstagande, sånt där har inte jag tid med, du har inget riktigt liv. Jag kan inte ens räkna alla gånger som jag fått frågan: men att blogga med eleverna, hur mycket tid tar det egentligen?

Via twitter och BrianKotts fick jag tips om ett inlägg som just utgår från att beskriva olika typer utifrån den tid som det tar att ägna sig åt sociala medier och med inlägget Real People Don’t Have Time for Social Media.

Det finns massor som jag vänder mig emot när det kommer till rubriken på inlägget, är inte vi som ägnar tid åt sociala medier ”riktiga” människor? Bara i rubriken ligger ett vi och dom tänk, och det är väl den stora avigsidan av alla kategoriseringar. Sedan är inlägget från 2008 bara en sammanfattning av ett tidigare inlägg från 2008, How much time does web 2.0 take? som handlar om vad som krävs av en institution (ett museum) för att börja använda sociala medier. Icke desto mindre tycker jag att det har poänger som jag vill lyfta fram i synnerhet när det kommer till skolan och lärare, och sociala medier!

Kontentan av inlägget är att det finns tre roller som du kan ta i sociala medier och att det kräver inte så mycket av dig, allt beror på ambition och vad du som institution, organisation och resurser. Allt avgör vilken roll du kommer att ta i de sociala medierna:

  • Become a participant (att vara en deltagare)

You don’t need a lot of time (or any technical expertise) to jump into the world of Web 2.0 and sniff around. Better yet, some of that sniffing can be appended by friendly actions that require little more than a keyboard and an interest in talking with others

Låter inte så farligt. Den rollen är något för skolan som institution. Delta i sociala medier för där är elever, deras föräldrar. Delta och lyssna på vad de säger. Var en del av samtalet om er verksamhet!

Vill du mer kan du bli en

  • content provider (en som bidrar med innehåll)

Have a bit more time and energy? Not satisfied with the puny 140 character limit on Twitter? If you have 5-10 hours per week, become a content provider.

You can…

  • Start a blog. There are many third party applications like WordPress and Blogger on which you can host a blog with very little technical knowledge. Yes, you have to do a bit more than just typing to add the images and format the style of the page, but there are simple templates to work with as well (for example, this blog is served on a standard Blogger template). The challenge with blogging is frequently updating the content; I’d say once a week is a must, and posting two or more times per week is a great goal.

Säg att du vill mer ändå, du vill ge dig hän, och har tid då kan du tillhör eller bl den tredje typen:

  • community director (styra ett helt community)

But you want something bigger? Have gobs of time and some technical know-how? Then sheesh! With 10-20 hours per week, become a community director.

Typerna och institutionen som typerna är framtagna för är museer, ska jag tillägga.

Men till alla lärare som säger ”Jag har inte tid med sociala medier” kan jag säga: Det har du visst! För i och med din yrkesroll tillhör du redan gruppen ”content providers”! Det är bara så att inte alla lärare har inte tagit sig ut på nätet, än. Men i ditt klassrum är du det och du är inte det ensamma om att skapa innehåll utan gör det tillsammans med dina elever. Så tid har du, det är bara att du ska lägga en del av den tid som du lägger i klassrummet på ett annat sätt att arbeta. Innehållet som skapas i klassrummet läggs i en annan arena.

Så starta en blogg vetja, om inte en personlig så en tillsammans med dina elever! Sedan kanske du liksom jag gjorde kan skapa ett litet bloggcommunity! Komigen!

11 reaktion på “Hur mycket tid ägnar du egentligen åt sociala medier?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Anna-Stina Takala

  3. Plura

    Så mycket tid det får ta att inhämta kunskaper som tar massor av tid att leta på andra ställen typ i forntiden som stavas bibliotek, konferenser och kurser.

    Snacka om den förlorade generationens fastlåsning i det gamla. Jag är varken mer eller mindre social om jag träffar folk i real life än på nätet. Det är tidseffektivitet det är frågan om och friheten att göra det när och var jag vill.

  4. Pingback: Karin Linder

  5. Pingback: @twittcoachen

  6. Pingback: Alastair Creelman

  7. Pingback: Hur mycket tid tar det? « BiblioBuster

  8. Pingback: Brian

  9. @collentine

    Vad heter modellen med tre steg du använder dig av?

    Själv gillar jag att använda mig av de sju stegen som ”the social technographics ladder” har.

  10. Pingback: Jag skulle också vilja ha en tankesmedja | Kristina Alexandersons blogg

Kommentarer inaktiverade.