Skapa en social medieakut för skolan

Jag började min morgon med att gå till Sociala Medieakuten och fick en morgon full med one-liners som att de på JMW skapar Gerilla TV, att Annika Bejbom är i Almedalen för att samla på avatarbilder, att Björn Falkeviks kameror är söta. I morse läste jag också Brit Stakstons underbara inlägg Om att nå mål i Almedalen som handlar dagens seminarium om skolan 2.o, som har sitt avstamp i Brits bok Politik 2.0 Konsten att använda sociala medier.

Båda dessa upplevelser har följt mig hela dagen. Stoltheten som hennes inlägg glöder av, över att ha gjort något av betydelse, att påverkat att vara början av en förändringsvind som kan dra igenom skolan, så att skolan också kan använda de digitala medier som Brit och hennes medförfattare beskriver och skriver om.

Att skolan kan distribuera sin närvaro, bli mer transparent, bli mer i samtiden, och möjliggöra för en mer demokratisk process där man lyssnar på de som är en del av skolan, för vilka skolan är vardag, att skolan skulle kunna vara närvarande där eleverna, föräldrar är. Vara en del av den digitala verkligheten. Att skolan ska använda sociala medier som verktyg i skolan, som bloggar, som twitter, och att skolan skulle kunna lära sig kommunicera ut sina värden i den digitala vardagen. Sedan är det så att skolan med hjälp av Brit Stakstons bok kan få tydliga ingångar till varför vi ska använda verktygen samt hur vi kan göra det. Men efter LR:s seminarium skolan 2.0 undrar jag om inte även skolan, liksom Almedalen behöver en social medieakut.

Seminariet kom att fokusera på de vanliga frågorna som tillgången på datorer, lärares bristande kompetens, om lärare ska vara vänner med sina elever på Facebook eller inte, inte varför jag ska vara vän med mina elever om att det handlar om mitt ansvar som lärare, vuxen som medborgare att ge en bild av hur verkligheten ska se ut. Sociala medier borde vara verktyg för lärande, eftersom lärande sker genom kommunikation. Sociala medier borde vara verktyg för kommunikation, ett verktyg för att skolan ska kunna lyssna på den kommunikation som finns om skolans vardag. En akut som för en  diskussion kring varför så lite händer, om det beror på de värderingar som skolan bär med sig kring sin verksamhet, om de är de digitala eller analoga, eller kontroll, eller rädsla samt hur får vi till en förändring?

Vi borde införa en social medieakut för skolan också, som pratar om möjligheterna om det Peter Anderson skriver om i sitt inlägg skolan och sociala medier -snacka om framtids investering en akut som likt vår panel idag:

på ett härligt sätt tillbaks alla de ”mörka” krafter som gärna vill lyfta fram ”faror och det negativa” och vill gärna, /…/vrida till det positiva fokuset.

En social medieakut för skolan som är full med insikter, kunskaper och one-liners, hjälper skolan in i den digitala eran. Kanske kan Carl Heath På tal om vara embryot till detta.

***

För er som vill fundera kring var skolan befinner sig värderingsmässigt kan fila på argumenten utifrån Stakstons och Standhs matris nedan.

10 reaktion på “Skapa en social medieakut för skolan

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Mats Fagerberg

    Kristina, du ”ägde” diskussionen och jag tyckte också det var synd att diskussionen var tvungen att börja om från noll med frågor och kommentarer om exempelvis avarterna istället för att ta upp hur man använder sociala medier i skolan och som ett pedagogiskt verktyg, men det kanske kommer av panelens sammansättning (med två politiker som inte var skolpolitiker) och vilka som fanns i publiken.

  3. Carl Heath

    Vilket smicker Kristina, jag vet inte om ett litet pappaledighetsprojekt räcker till för att ens vara ett embryo. Men du väcker en viktig tanke till liv med inlägget tycker jag, som mycket handlar om att reflektera och framförallt agera kring hur man för in frågeställningar, kompetens och kunskap om sociala medier i den vardagliga skolutvecklingsarenan. Det sker ju på många platser idag, men kanske skulle jag göra lite mer frågelåda i programmet kring sociala media specifikt… Jag får fundera på det.

    För övrigt håller jag med Mats helt och hållet. Du borde vara med i fler sammanhang som detta. Helt klart.

  4. Carl Heath

    Med din kvalitet och hastighet i den här bloggen borde du verkligen göra den till en sjysst freemium bok, gratis som e-bok, men kostnad i tryck, samt med en donationsmöjlighet för den digitala versionen. Framförallt för att du skulle få en spridning på dina tankar bland de grupper som inte läser bloggar, och troligtvis är i stort behov av dina tankar. Det vore cool.

      1. Carl Heath

        Du kan ju välja att gå till ett av de traditionella förlagen, kanske Natur och Kultur skulle passa bäst, jag vet inte. Du når dem på http://www.nok.se/kontakta-oss/Bli-forfattare/. Fördelen med dem är att du får en lektör och organisation som hjälper till, bollar och allt sådant. En alternativ väg är att gå via http://www.publit.se/cms/ där du behåller kontrollen själv. Förutsatt att du har ett sjysst nätverk för att hjälpa dig formulera din bok (vilket jag utgår ifrån) så kanske det inte är ett så dumt alternativ ändå.

      2. Mats Fagerberg

        Håller med Carl. Mycket intressanta tankar här som jag tycker skulle lämpa sig i någon tryckt form, om inte i bokform så i någon artikelform iaf. Och om man ändå får önska så är det att du ibland skrev lite längre bloggposter och utvecklade dina tankar lite mer, det vore de värda.

        Och vad gäller donationsmöjligheter, du har inte funderat på Flattr?

        1. Kristina Alexanderson Inläggsförfattare

          Tack jag ska tänka på det, jag en tendens att vilja avhandla många ämnen, samtidigt och är rädd för att bli långrandig… Ingen ska orka läsa allt jag vill säga.

  5. Pingback: @twittcoachen

Kommentarer inaktiverade.