De bästa eleverna, blir bättre av både internet och böcker

Jag läser Böcker slår internet en kolumn av David Brooks som ursprungligen kommer från The New York Times The Medium is the medium men som är återpublicerad idag i DN i svensk översättning idag.

Kolumnen driver tesen att med böcker, eller litterär kultur så utvecklas bättre studenter/elever eftersom de i förhållande till den böcker lär sig:

But the literary world is still better at helping you become cultivated, mastering significant things of lasting import. To learn these sorts of things, you have to defer to greater minds than your own. You have to take the time to immerse yourself in a great writer’s world. You have to respect the authority of the teacher.

Right now, the literary world is better at encouraging this kind of identity. The Internet culture may produce better conversationalists, but the literary culture still produces better students.

Slutsatsen att den litterära kulturen skapar bättre studenter/elever än internet och förklaringar som Brook tar fram är den tydliga hierarki som skapas i ett litterär verklighet. Det är skillnad på litteratur för hängmattan, och finkultur (klassiker). Den skillnaden saknas på internet, eller är inte tydlig. Sedan menar Brook att barn från socioekonmiskt utsatta områden som får tillgång till böcker/litteratur anammar en annan identitet genom böckerna, de blir läsare och det påverkar deras sätt att se på sig själva. Och hänvisar till en intressant studie.

Jag vill verkligen stanna upp vid formuleringen:

”Internetkulturen må producera bättre konversatörer, men den litterära producerar bättre elever”.

”Bättre elever”, det är ett intressant påstående, och synsätt på nätet som en plats för ”fritt, vanvördigt, antiauktoritärt meningsutsbyte”. Jag är övertygad om att elever, de bästa eleverna behöver både och. De behöver både bemästar kunskaper i att konversera, förhålla sig till internet, och söka information  samt förhålla sig kritisk till det som de erfar på nätet såväl som i litteraturen, såväl som att de behöver kunna försjunka i djupa alternativa världar, finna bestående vishet som Brook menar att elever bara kan få genom böcker.

Sedan undrar jag lite näsvist, om hur man mäter ”bra” om det är utifrån den skola som finns idag, den som knapp anammat den digitala kulturen, då är svaret alltid att böcker skapar de bästa eleverna, eller?

3 reaktion på “De bästa eleverna, blir bättre av både internet och böcker

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Cecilia Bengtsson

    Jag gör tummen upp för ditt inlägg! Jag tänker att den bokliga läsningens höga status är väl värd att diskutera och debattera. Gillar dina slutsatser.

  3. Pingback: Böcker slår Internet | My Blog

Kommentarer inaktiverade.