Vad mäter klicken eller statistiken i sociala medier?

En start kan vara att erkänna: samtiden bjuder inga lätta frågor – och gårdagen hjälper oss inte med några lätta svar.

Anders Mildner Wikileaks, centrifuger och journalisterna

Att bli sedd, att få återkoppling är viktigt, för alla, även för mig. I sociala medier är det enkelt med återkoppling, den är enkel och kostar väldigt lite, ett klick så är det gjort. Och vem älskar inte att få kommentarer (med brasklappen att de bör vara konstruktiva). Det räcker med att någon klickat på ”gilla” på Facebook, eller att någon på twitter retweetar ett inlägg för att jag ska känna mig sedd. Jag känner att jag når fram.

Det fantastiska är att med hjälp av sociala medier går det lätt att mäta. För visst är det enkelt att mäta återkoppling, eller? Jag kan genom google analytic lätt mäta vad, eller vilka inlägg som är mest lästa, hur lång tid i genomsnitt en besökare är på min blogg, och mycket mycket mer. Jag kan mäta genomslaget genom antalet kommentarer, eller antalet retweets på twitter. Och alla dessa saker gör att jag känner mig bekräftad sedd och hörd. Jag känner att jag får ett genomslag för det som jag brinner för. Det som jag bloggar om.

Men jag undrar om allt detta mätande gör att det som gör, skrivs, produceras i sociala medier faller tillbaka till att mitt värde mäts i siffror. Ytligt sett blir jag i sociala medier:

  • hur många vänner jag har,
  • hur många tweets jag skrivit,
  • hur många följare jag har,
  • hur många besökare min blogg har,
  • hur många kommentarer,
  • hur många retweets,
  • etc.

Och frågan jag ställer mig är hur påverkar det mig, mitt sätt att skriva, mitt sätt att uttrycka mig? Mina mål, mina texter, min blogg? Och vad är det egentligen som mäts? Och vad säger det egentligen om mitt värde? om min text, om syftet med min blogg? Vad säger siffrorna om mig:

  • som bloggare?
  • som twittrare?
  • som lärare?
  • som människa?

Varför skriver jag det här inlägget? För att jag brinner för utbildning och lärande eller för att få fler läsare? Eller skriver jag för att jag behöver det? För att jag tycker det är roligt/intressant? Hur mäts värdet av ett blogginlägg? Hur mäter jag att jag träffar rätt målgrupp/läsare? Vilket värde har innehållet i en blogg, om kvaliteten bara är antalet läsare, antalet träffar, antalet länkar? Stämmer då sanningen om att:

The content is the King

The content is the king är en sanning om nätet, som jag brukar säga till mina elever och brukar ge Wikipedia som exempel, och mina elever köper aldrig den sanningen…

För det krävs mer än bara ha ett bra och gediget innehåll för att bli ”the king” eller the queen” på nätet. Det handlar inte bara om att ha ett innehåll, utan också ha kunskap om mediet, om sina läsare samt varför man skapar innehåll på nätet, vad man vill uppnå etc. och allt det har Wikipedia…

Jag inser att med sociala medier, som befinner sig i statistikens förlovade land, eller åtminstone i det land där allt går att mäta, är det lätt att bli offer för siffrorna och deras makt, offer för antalet klick, antalet vänner, följare etc. Frågan man måste ställa sig är vad mäter dessa siffror? Hur mäts kvalitet?  Vad är kvalitet? Är det min, din eller? Vem sätter normen och på vilka villkor? Och hur mäts genomslag?

-Vet du det?
(Jag anar …)

Åter är jag tillbaka i min planhalva, för att inte bli ett offer, eller en som styras av dessa enkla siffror behövs kunskap. Kunskap om:

  • skrivandets hantverk,
  • förmågan att skapa multimedia, att ta bra bilder
  • om digitala publiceringsplattformar, som en bloggar eller en wikis
  • om internets infrastruktur
  • om sociala medier och hur dessa fungerar
  • hur google fungerar,
  • vad du kan läsa ut av statistiken och vad den säger om ditt genomslag,
  • att analysera statistiken utifrån ditt syfte och dina mål
  • textanalys (med ett vidgat textbegrepp) med fokus på syfte och mottagare
  • att söka information och
  • att förhålla sig medveten gentemot den information som vi använder on- resp offline
  • och i källkritik

Jag anser att varje lärare, som tänker sig att arbeta med internet i någon form, allt från att bara konsumera information till att aktivt starta terminen med en klassblogg, behöver grundläggande kunskaper om internet och hur internet fungerar, för att det är så mycket lättare då.

Sedan ska man vara medveten om att på internet går allt att mäta och statistiken är både ett mått på att återkoppling eller och genomslag, men både som konsument och skapare på nätet tycker jag att du fundera på vad dessa klick, views har för betydelse, för värde, och hur de påverkar dig, din text, ditt sätt att agera på nätet…

10 reaktion på “Vad mäter klicken eller statistiken i sociala medier?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Britt T

    Nuu är jag på din blogg, men oftast följer jag dig, Anne-Marie K och andra via Google reader, även kommentarerna. Hur registreras detta i statistiken? Antalet klick… Det är komplext, måhända har ni många lyssnare som är aktiva följare till bloggarna via rss och, men väljer att inte kommentera. Påverkar detta mätningen?

    1. Kristina

      Även de som följer bloggen via rrs-läsare kan jag mäta genom olika plugin och statistik. Det komplexa är att jag kan se alla som lyssnar, och tar del av det jag säger, jag kan lätt mäta genomslag, och frågan jag ställer mig är hur påverkar det mitt skrivande, mitt bloggande. Hur mycket styr dessa siffror mig? Och vad krävs för att jag inte bara ska vara offer för siffror, mätningar…

    2. Kristina

      Jag är väldigt glad att du läser och följer mig och Anne-Marie, du är så välkommen både hit och bara genom din rss-läsare… 🙂

      1. Britt T

        Ah, nu lärde jag mig något, gillar så att lära mig nytt, jag är inte anonym även om jag följer via rss-feeds 🙂
        Att du har så stort genomslag är jag säker beror på din ärlighet, du ser förbi siffror i statistiken. Du är inget offer som fastnar i mätningar utan arbetar utifrån kunskap, övertygelse och vision.

  3. malin ströman

    jag skrev en post i våras om varför jag gillar Eurovision Song Contest och fick för ett tag sen sjukt mycket visningar på sökordet Lena Meyer (vinnaren), det kändes inte riktigt rätt att skriva ytterligare en konstig post om henne som de här besökarna egentligen var intresserade av bara för att behålla läsare, man måste ju vara sann vad än siffrorna säger 🙂

  4. Joakim Jardenberg

    Riktigt intressant blir du mot slutet, när du reflekterar över vad feedbacken gör med oss.
    http://jardenberg.se/b/en-verklighet-mindre-intressant-an-berattelsen/

    Vi kallar det statistik, men det är mycket djupare än så. Det är klart att din statusuppdatering på facebook som får 50 positiva kommentarer och 200 tummar upp säger dig något om dig själv. Gör något med dig. Precis som den statusuppdatering som inte får någon respons alls. Ingen vill veta var du köpt din tröja.

    I det samspelet blir det lite platt, kanske, att prata om det som bara statistik?

  5. Joakim Jardenberg

    (btw, att content inte är kung har vi väl slagit fast för länge sedan. För att citera Cory Doctorow: ”content isn’t king, conversation is. Content is just the stuff we talk about 😉

  6. Pingback: Strandh.DigitalPR » Blog Archive » DigitalPR omvärldskollar [2010/08/02]

Kommentarer inaktiverade.