Tolkningar, perspektiv och källkritik av bilder

Jag har funderat mycket på hur man kan arbeta med bilder som källor och använder ofta bilder i samtal med mina elever, som utgångspunkt för olika skrivuppgifter. Och jag har insett att många gånger är det svårt att just analysera bilder, det kräver övning och speciell färdighet. Mitt sommarprojekt med Kloner och bilder har fått mig att fundera än mer på om dessa bilder kanske skulle kunna vara utgångspunkt för hur bilder lurar oss genom att vi tolkar, genom perspektiv. Det skulle kunna vara en övning i att läsa bilder som texter?

Idéen släpper inte taget…

The lavendel dance

Min sommar har som en del kanske förstått förgyllts med Kloner, som jag burit med mig över allt fotograferat, först lite generat, eftersom det är leksaker, i plast, för småkillar/tjejer som gillar de senaste Star Wars filmerna eller sett Clone Wars och inte för vuxna, för de leker inte med plastleksaker. Men nu i slutet av semestern, så tar jag fram dem lite mer rakryggat och med mer myndig stämma, som igår hos Marie Linder (@kringlan)

”Jag har några kloner här som jag skulle vilja fotografera, är det ok?”  och får svaret

”Ja, va roligt”

De, jag fotograferar hos, känner mig och har ofta redan sett mina bilder Clone SummerFlickr, och har föreställningar om hur klonerna ser ut, vilken storlek klonerna har, vad de förmår och inte förmår. De har med hjälp av mina bilder tolkat och skapat sig en bild av klonerna (sann eller inte).

Och jag får kommentarer som:

”Åh är de inte större, jag trodde de var ungefär så här och visar med händerna ungefär dubbelt så stora som leksakerna faktiskt är…”

Det har fått mig att inse att med hjälp av mina bilder skulle jag enkelt kunna visa och illustrera hur vi förhåller oss till källor, vi tar del av en källa, som bilden ovan. Ofta sker detta ganska oreflekterat, vi svarar på frågan: Vad föreställer bilden? Sedan funderar vi kring om vi gillar den eller inte, och inte så mycket mer.

Men källkritik handlar om att vara medveten, att fundera kring källas syfte, avsändare, form, sammanhang etc. Bilder till exempel fungerar ofta som komplement andra källor som en illustration, som ett förtydligande, som en kommentar. Min bild skulle till exempel få helt olika tolkning om den kompletterades med en text som handlar om kärlek, glädje, vänskap eller osämja. Läsaren tolkar då mer i bilden och min bild, som bara är en bild, en del av mitt semesternöje blir något annat, för att mottagaren tolkar, lägger till saker till bilden som skapas av sammanhanget av kontexten.

Källkritik handlar om att se bakom allt detta, att se bilden som en källa och förehålla dig till den som sådan. Vad har den för avsändare? För vilket syfte har bilden skapats? I vilket sammanhang har den skapats, var används den när du tar del av den? I vilket syfte? Och så vidare, och genast är övningen igång…

Mina vänner som tror att klonerna är ”så här stora”, de har lagt till annat som har med bilderna att göra. De kanske luras av av perspektiv, av att jag placerar leksakerna på ställen, i ställningar som gör att de ibland verkar större än de faktiskt är, kan mer än de egentligen kan, ger uttryck för mer än de gör etc. Allt det är också en viktig del i att vara medveten i sitt läsande av bilder. De är också texter, som tolkas, konstrueras och skapas för ett syfte. De har liksom alla andra texter en avsändare, bilden används i en kontext, för ett syfte för att illustrera, skapa insikter, skapa, tydliggöra kunskaper eller för att lura oss…

Så är det med mina Klonbilder, men också med alla andra bilder vi möter, precis som vi söker vara medvetna i vår läsning av text behöver vi vara det i vår läsning av bilder en bra artikel om hur man manipulerar bilder med hjälp av teknik är Retuschen suddar sanningen, ett litet lästips för den som vill gräva vidare, eller göra mer…

En reaktion på “Tolkningar, perspektiv och källkritik av bilder

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

Kommentarer inaktiverade.