Hur håller du koll… med 18 elevbloggar? Jag använder rss-läsare!

När sommaren startade hade jag idéer om att under sommaren kommer jag att hinna med en bloggserie, den gör att jag kan ta det lugnt och bara behöver återpublicera ”gamla texter”, sedan kan jag fotografera, njuta, bada, simma och allt det där. Så i början av sommaren tycktes en bloggserie vara en god idé, så här i slutet inser jag att det var nog egentligen mer än jag mäktade med. Det känns många gånger lättare att skriva nytt än att publicera eller återpublicera egna texter.

Idag läste jag Mathias Klangs inlägg Börjar RSS bli inaktuellt och då kom jag på att det har jag ju skrivit om tidigare, och just det inlägget om rrs ligger på listan över inlägg som ska eller borde ingå i min sommarserie. Så naturligvis ska jag återpublicera det…

Men innan du får läsa skåpmaten så vill jag säga: en rss kan bara bli inaktuellt för den/de som känner till eller använder rrs-läsare. Många av de lärare som jag möter har aldrig ens hört talas om att det finns rss-läsare, och vet inte vilket stöd dessa kan vara och för dem skrev jag detta inlägg och vilken betydelsefull roll rss-läsaren har för mig som handledare och lärare med 18 elever som alla bloggar på individuella bloggar. Det är genom rss läsaren som jag överhuvudtaget kan hålla koll och få överblick.

RSS-läsaren är min livboj på nätet.

rssJag är handledare för 18 elever i gymnasiekursen Projektarbete 100p, som en viktigt del av den kursen ska eleverna ska föra individuella loggböcker kring sin arbetsprocess mot det färdiga projektet.

I år har jag valt att lägga alla mina elevers loggböcker på nätet som individuella bloggar.

-Varför?

En av anledningarna är att jag ibland har lite svårt att hålla reda på papper, andra skäl är att jag vill utnyttja möjligheten att eleverna ska kunna lära av varandra.

-Men hur kan du hålla reda på arton projektbloggar, arton loggböcker och på arton olika domäner på nätet?

Genom rss-flöden och Google.

-Hur går det till?

Jo, jag har en egen Google sida där jag samlar alla rrs-flöden från mina elevers bloggar. Jag kan alltså uppdatera mig om vad som händer i mina elevers projektloggar, genom min iGoogle sida. Jag gillar tjänsten för jag behöver aldrig tveka om jag läst inläggen eller inte, då jag genom en enkel ”klickning” kan gå in och se vilka inlägg som jag inte läst sedan sist.

Jag följer självklart andra bloggar på min iGoogle sida, som Stjärnkikarna, Omvärldsbloggen, Kolla källans idelåda m.fl. Men de ligger under andra flikar, så de syns inte på bilden (se nedan).

en av mina iGoogle sidor

Om du vill se hela bilden, lite bättre, klicka på den!

rss-flöden, min livboj på nätet från Stjärnkikarna den 19 okt 2009 CC  (by, nc, sa)

Utan rss, utan rss-läsaren skulle det inte vara möjligt att överhuvudtaget arbeta och kunna följa upp individuella elevers arbeten på nätet…

7 reaktion på “Hur håller du koll… med 18 elevbloggar? Jag använder rss-läsare!

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Emma Karlsson

    En lärare på skolan jag jobbar på, jag är bibliotekarie på en högstadieskola, har efterfrågat ett smidigt sätt för eleverna att skriva träningsdagbok online.

    Traditionella träningsloggar är för avancerade och han vill slippa vara tvungen att logga in på 30 olika ställen per klass för att se resultaten. Kan en individuell blogg för varje elev+RSS-läsare för läraren vara en bra lösning, tror du?

  3. Peter Ellwe

    Innebär detta att eleverna för loggböcker på ”öppna” bloggar? Annars har väl rss-läsare svårt att komma åt inläggsstreamen. I alla fall har jag haft problem med detta…

    Jag tycker personligen att det är tveksamt att föra loggbok för projektarbeten via öppna bloggar. Det är endast eleven och handledaren som ska läsa loggen där eleverna ska våga uttrycka sig öppen om sitt och eventuellt gruppens arbete.

    Tankar om detta ?

    1. Kristina Alexanderson Inläggsförfattare

      Jag anser att om det är inlägg som är väldigt privata i sin karaktär kan elever lösenorsskydda det inlägget. Men principen är att alla kan lära av alla, och at vi inte kan få för många goda exempel.

  4. Emma Karlsson

    Okej, ni förekom en annan fundering, om nu eleven vill ha en privat blogg mellan sig själv och läraren, så fungerar det alltså inte med RSS-läsare?

    Just motionsvanor tänker jag att elever kan vilja hålla privata. Jag får fundera vidare.

  5. Pingback: Cecilia Bäckström

Kommentarer inaktiverade.