Skolan, lärare och yrket, undantaget och regeln

Jag har haft en underbar dag med en liten entusiastisk lärargrupp som tillsammans med mig har utforskat WordPress. Det har varit en dag ful med intryck, insikter och det är så roligt att träffa kollegor som så entusiastisk ta sig an ett nytt verktyg.

Under lunchen pratade vi länge om skolan, varför vi i skolan inte hörs i debatten. Varför alla anser sig vet och kunna formulera lösningen på skolans problem. Men när jag tittar på skolan, på yrket (läraren, pedagogen, skolpersonalen) och funderar på problemet så inser jag att vi är nog inte ens överens om hur vi ska definierar problemet. Skolan = ett problem? Skolan = den viktigaste valfrågan? Men på vilket sätt är skolan ett problem?

Vi lärare har våra problem med skolan och

  • Skolledare har sina
  • Politikerna har sina
  • Föräldrarna sina
  • Skolbibliotekarierna sina
  • Eleverna har sina
  • Olika intressegrupper sina

Kanske är skolans största problem att alla har sina egna beskrivningar, och sina egna ”problem” som de ska lösa i skolan, eller med skolan? Och vem ska först få definiera problemet, vilket problem ska prioriteras när ”problemen ska lösas” samt varför?

4 reaktion på “Skolan, lärare och yrket, undantaget och regeln

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

    1. Caroline Hägg

      Tack för en givande och fullspäckad dag! Lunchdiskussionen var intressant. Det känns värdefullt och viktigt att få träffa andra lärare och prata kring skolan. Även om vi inte är överens om vad problemet är så verkade vi vara eniga om att vårt arbete borde bli mer synligt. Vad kan då vara bättre än att lära sig WordPress. 😉

Kommentarer inaktiverade.