Vägled eleverna i deras bildsökande

Return to Washington Square Park, Aug 2009 - 64

Return to Washington Square Park, Aug 2009 – 64 by Ed Yourdon CC (by sa)

Sommaren är precis slut. Vi samlar våra elever inför en ny termin, nya uppgifter och nya utmaningar. Idag har jag, liksom förra veckan, tänkt tipsa om en ganska enkel övning som kan vara utgångspunkt för ett samtal kring:

  • informationssökning
  • bilder på nätet
  • källhänvisningar
  • upphovsrätten och
  • Creative Commons

Jag låter ofta mina elever skriva berättelser, och så här i början av terminen är det vanligt att jag låter mina elever skriva och berätta om sin sommar. I och med att bilder finns så lätt tillgängliga på webben har jag mer och mer börjat låta eleverna använda andras bilder/fotografier för att illustrera eller komplettera sina historier.

Är bilder på nätet fria att använda?

När jag började låta mina elever använda bilder från nätet som illustrationer, så slog det mig att de flesta av dem trodde eller upplevde att alla bilder på nätet var fria och helt tillgängliga att använda. Mina elever använde ofta Googles bildsök för att hitta bra bilder och illustrationer till sina texter. Frågan om upphovsrätt och källor kom på tapeten först när jag, som lärare, började kräva att de skulle ange vem som har tagit bilden, var de hade hittat den och om de visste om de fick sprida den.

Då visade det sig att det fanns en tydlig föreställning bland eleverna om att de bilder som de hittade genom att googla var helt fria och tillgängliga, och jag undrade naturligtvis hur de kunde veta det?

Mina elever hade inte ens tänkt tanken att det fanns en upphovsrätt som gjorde att de var tvungna att fråga om tillstånd innan de fick sprida bilden vidare till allmänheten.

Att använda andras bilder väcker frågan om upphovsrätten

I samtal kring upphovsrätten frågar jag ofta mina elever: – Men om det var din bild, skulle du då vilja att någon bara ”lånade” den utan att fråga? Då brukar svaret komma att om det var deras egen bild så skulle de inte vilja det. Min följdfråga blir då: – Hur tror ni då att den som har tagit bilden upplever det, när ni bara ”lånar” utan att fråga?

I alla diskussioner kring bilder och källor på nätet tycker jag att det är viktigt att berätta att det finns alternativ, att du alltid kan kontakta upphovsmannen och fråga om lov eller så kan du använda bilder som är licensierade under Creative Commons. Creative Commons är ett licenssystem som medför att vi kan använda och sprida andras verk utan att behöva fråga om lov, eftersom licensen på verket talar om hur du får använda verket.

Elever behöver hjälp med sökteknik

Men det räcker inte med att säga att Creative Commons finns som en lösning. Eleverna behöver också få hjälp och kunskaper om att hitta och söka på bilddelningssajter som exempelvis Flickr.com och Wikimedia Commons och de behöver också lära sig mer om olika söktekniker. Hur du väljer precisa sökord är färdigheter som eleverna utvecklar genom träning och med engagerat stöd av oss lärare. Här är också bibliotekarierna en bra resurs för oss och våra elever.

Sedan är det viktigt att eleverna lär sig vad CC-licenserna betyder och hur man gör korrekta källhänvisningar enligt Creative Commons, för att de inte ska kränka upphovsmannen.

En bild berikar en text

I slutändan blir elevernas texter, tillsammans med de bilder som de väljer, ofta mer fylliga och innehållsrika. En bild tillsammans med en berättelse säger mer om deras upplevelse än bara ord. Men det är viktigt att eleverna förstår att det är en frihet under ansvar att använda andras material.

Läs mer om upphovsrätt för bild

Ladda ner lärarguide om Creative commons ()

Lär mer om Creative Commons

En reaktion på “Vägled eleverna i deras bildsökande

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

Kommentarer inaktiverade.