Hur mycket behöver man egentligen kunna?

Våra barn behöver kunskaper för att klara sig i den verklighet som vi vet väldigt lite om, och frågan vi måste ställa oss är vad behöver vi kunna? Vad behöver vi kunna för att lära barnen det som krävs?

Vad kunde jag? Vad kunde jag när jag startade, mitt arbete med webbpublicering, sociala medier i skolan?

  • i stort sett ingenting
  • jag hade övat WordPress (ca 45 minuter)
    • lagt upp en bild
    • skrivit några rader
  • läst på lite om webbdesign

I blogginlägget ”What does it mean to be literat?” funderar bloggaren kring vad innebär det att vara läs och skrivkunnig i vår digitala vardag. Hon reflekterar kring just frågorna: vilka kunskaper krävs för att en lärare ska kunna förmedla de kunskaper som krävs för att eleverna ska bli läs och skrivkunniga i vår digitala värld…

Hon kommer fram till att:

Being able to read and write seems to remain as the same definition. What is changing, at a rapid speed though, is the medium we are reading in and writing with.

Det är samma färdigheter, men mediet har förändrats. I inlägget diskuteras sedan hur mediet påverkar oss att vi skriver inte längre i sanden, på en griffeltavla, på ett papper med en penna. Vad innebär det att vara läs och skrivkunnig på webben? Vilka färdigheter behöver man kunna, vilket språk behövs, vilka begrepp kommer med denna begreppsvärld? Vad behöver man kunna?

I Langwitches blog sammanfattas det på följande sätt:

/…/ we can’t just assume that every teacher is web “literate”. Before we start talking about how blogging can support 21st Century skills for your students, we need to step back and make sure that the teachers are literate (enough) to be able to read and write through this medium called a blog!

We need to start out by establishing a common vocabulary base and understanding how printed material differs from digital content. I ask teachers to start reading, reading, reading other blogs before attempting to blog with their own students. Basics, such as knowing how to search for blogs, recognize blog structures, searching within blogs, and experiencing the “mechanics” of how a blog platform operates are important “pre-reading and pre-writing” skills.

Jag funderar och funderar, tänker och tänker är det så det går till?

Vad tror jag behövs? Jag tror att man kan behöva erövra ett språk. Det kan behövas för att vi gemensamt ska veta vad vi pratar om, så att vi pratar om samma sak. Det blir lite lättare då. Men å andra sidan lär vi oss väl orden, begreppen på vägen, i äventyret, på resan, så vad behövs då?

Jag tror att det behövs är:

  • mod,
  • lust
  • nyfikenhet
  • ödmjukhet

Att våga är avgörande, att tro att det ska gå trots att man aldrig försökt, att tro på möjligheterna att vara lyhörd och ödmjuk inför det nya och tillsammans med eleverna ha öppna ögon för det som komma ska.

Jag tror nämligen att om jag kunde så kan du, med väldigt små medel.

Läs även Tysta tankars inlägg om literacy

9 reaktion på “Hur mycket behöver man egentligen kunna?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Anne-Marie Körling

  3. Pingback: Anna-Stina Takala

  4. Mats

    Tack för länkningen!
    Jag är också en sådan som har fuskat mig fram och funderar över det här med motstånd. Dina råd kanske är provocerande enkla om man inte ser dem mot bakgrunden av 20 års IT-elitism i skolan…

  5. Hans Renman

    Tack för ett intressant och klokt inlägg!
    Om det är så att
    språk,
    mod,
    lust,
    nyfikenhet och
    ödmjukhet
    är det som behövs framför allt så behöver vi verkligen börja tänka om ute på skolorna. Vad är det vi lägger tid på egentligen? Och oj, vad många nya saker vi måste börja göra! Redan idag!

  6. Pingback: Cecilia Bengtsson

Kommentarer inaktiverade.