Tänk vilka ”luckor” eleverna har…

Jag har haft en underbar eftermiddag fått prata kunskapssyn och människosyn. Jag har fått fundera kring de stora frågorna, som berör mitt yrke: frågor kring lärande, elever, kunskap och digitala medier. Jag har haft ett möte med några kollegor och vi har pratat kring alla föreställningar vi har kring lärande, och vad som styr vår sätt att se på lärande. Och jag måste tillstå att dessa samtal får mig att inse att även jag har en kunskapssyn. Det visste jag knappt.

Hands in the Window

I vårt samtal kom vi att prata om synsättet som finns på kunskap som förmedlas med uttalande som

”Mina elever har sådana luckor”

eller

”Det är så mycket som ska hinnas med”

Vad säger en lärare med uttalanden som att elever har luckor? Betyder det att eleverna saknar kunskaper i något område? Att vi som lärare genom vår undervisning kan fylla dess luckor. Vad förmedlar detta uttalande för kunskapssyn? Vilken syn har man på sin uppdrag? På sina elever? Och om uttalandet kommer i början av september efter att läraren haft sina ”nya” elever i två veckor, vad säger det om lärarens synsätt på sina elevers kunskaper och erfarenheter? Säger inte en lärare med dessa ord att ”Jag vet allt vad du behöver kunna lille vän, och det kommer jag att kunna förmedla.”

Det är så mycket som ska hinnas med? I ett uttalande som det finns det en föreställning om att det finns en given mängd kunskap, fakta som eleverna ska behärska. Men finns det en karta över vilka kunskaper som elever behöver?  Kan vi veta? Samtidigt vet vi att det behövs kunskaper för att kunna hitta, för att kunna förhålla sig till fakta, för att kunna avgöra som källan är trovärdig eller inte.

Det där med kunskaper, och kunskapssyn är svårt och stort, men jag måste tillstå att jag är en lärare som har skapat luckor, genom att till exempel bara ägna en hel termin åt en roman, Låt den rätte komma in. När jag tillsammans med mina elever gjorde det valet så valde vi bort. Jag valde att inte förmedla ”alla” klassiska böcker som traditionellt ska behandlas, eller ”hinnas” med. Och varför? Jo, för att min upplevelse var att mina elever lärde sig mer, lärde sig mer om vi gjorde fördjupade oss i romanen, gick på djupet i stället för på ytan. Vi valde att bearbeta stoffet flera gånger för flera olika mottagare och medier.

Allt för att lära mer…

5 reaktion på “Tänk vilka ”luckor” eleverna har…

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Annika Wiman

    Jag lyssnar i denna stund på Jan Björklund i debatt i aktuellt. Han pratar om ”flumskolan” och ”ordning och reda”. För mig hänger det ihop med den kunskapssyn du beskriver ovan. Starka krafter påverkar synen på skolan, väldigt preLPO-94, idag, år 2010.

  3. Plura

    Kristina, det är väl inte mängden klassisk litteratur som avgör utan vad du finner i den som är relevant.

    Sedan måste jag vara motvals kärring, fast att jag är man. Bästa pedagoger, det är valtider allt som sägs fram till 19 sept är bullshit.

    Det som gäller är Skollagen 2010:800. Där slås fast att mål- och resultatstryning gäller och att det är ett avskaffande av detaljstyrning, en valfrihetsreform. Det Annika skriver är en begränsande del av det som kommer att gälla skolan från 1 juli 2011.

    Om jag då ska försöka att sätta på pränt det som kommer att gälla.

    Grundskolan kommer att få en ny läroplan (som i stort sätt är lik Lpo 94) och en kursplan med ett bestämt VARFÖR (syfte) och VAD (centralt innehåll) som en förordning. Betygskraven kommer som föreskrift från Skolverket för samtliga 16 ämnen för år 6, 8 och 9 baserat på timplanen.

    Samma tankesätt gäller gymnasieskolan, med skillnaden att Lpf 94 inte kommer att ändras. Dock försvinner nuvarande kursplaner och ersätts av ämnesplaner, examensmål och gymnasiearbetet. Nya gymnasieskolan kommer innebära att du tar studentexamen som inte funnits sedan dryga 4o år sedan. Och gymnasieingenjör återkommer. Mycket kommer att likna den gymnasieskola Plura gick i för 40 år sedan.

    Problemet med hela skolan och lärosätenas utbildning är att den är pro SÖ och Lgr80.

Kommentarer inaktiverade.