Plagiat ett dilemma med att arbeta online

En fråga som vi brottas med ständigt är hur vi ska hindra plagiat när vi arbetar online, i synnerhet då vi gjort det ett tag, för då finns ju alla svar redan på nätet, eller?

I inlägget plagiarism in asynchronous discussions ges några konkreta tips hur du kan undvika problematiken:

1. change questions every term

2. ask questions that do not have ”textbook” answers

3. require references to textbook AND to one other source that students locate online

4. require students to answer all additional questions I ask in the weekly discussion

5. require references to course readings in responses to classmates’ postings

6. include current events research and postings (no article can be older than the month the course begins)

Bra tips, och användbara! De fungerar även för de lärare som ännu inte tagit steget ut på den digitala arenan.

3 reaktion på “Plagiat ett dilemma med att arbeta online

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Mats Lindholm

  3. frekar06

    Plagiat är ett intressant ämne. Jag har som blivande lärare funderat mycket på detta. Särskilt har jag funderat kring användningen av olika redskap för att finna plagiat. Å ena sidan är det viktigt att man kan vara säker (i nån bemärkelse) på att eleven själv har gjort arbetet. Men å andra sidan så tycker jag att man i någon bemärkelse misstänkliggör eleverna om man använder sig av plagiat program. Om jag skulle tvingas ta ställning till om jag som lärare skulle använda mig av plagiat program eller inte i undervisningen så skulle jag nog, med stor vånda dock, avstå från att använda plagiat program. Men som sagt jag känner mig oerhört kluven till hur jag ska ställa mig till att använda mig av plagiat program i undervisningen.

    //Frekar06

Kommentarer inaktiverade.