En liten uppdatering om Kolla Källans blogg

Jag bloggar varje vecka för Kolla Källan idélåda, i våras hade jag lagt till med en god vana att varje vecka göra en liten puyff för de inläggen, det har nu i höst liksom bara fallit bort, så det blir en liten lista över vad jag skrivit på Kolla Källan så här långt.

Idag handlar inlägget om Plagiat och om hur vi kan hantera plagiat, min erfarenhet är att det handlar om synsätt, information och krav. Det är inte alltid våra elever är medvetna om att det är plagiat, trots att det är helt uppenbart för oss.

Förra veckan handlade inlägget om Källkritik på Twitter, om olika kontotyper som gör det möjligt att ha större tilltro till att en kändis faktiskt twittrar i sitt eget namn, och att det inte är någon annan som twittrar. Jag har dock inte hittat några svenska verified accounts, men det kanske ni känner till.

Veckan innan det så skrev jag om upphovsrätten och elever. Att deras arbeten såväl som andras arbeten skyddas av upphovsrätten. Viktigt att tänka på, och berätta för eleverna. Att det inte bara handlar om att de har skyldigheter gentemot andras verk andra har skyldigheter gentemot elevernas också.

Veckan därföre skrev jag om familjebloggar och bildpublicering på barn, en fråga om integritet som vi kan belysa med eleverna.

Sedan har jag skrivit om bildsökande, hur vi behöver hjälpa och vägleda våra elever för att de ska hitta bilder på nätet, som de får använda.

Jag hoppas att de kommer till användning för dig och dina elever, så ska jag försöka komma tillbaka till min goda vana och puffa för inläggen varje vecka.

4 reaktion på “En liten uppdatering om Kolla Källans blogg

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Peter Forsman

  3. frekar06

    Pluggar för närvarande till lärare (Historia, Religion och samhälle). För min del är det inte alls självklart vad plagiat är. Jag har under min utbildning nu fått kritik för att jag använder för mycket källor i löpande text, men har ändå fortsatt därför att jag inte, pga. luddiga definitioner på Fusk/Plagiat inte vet var gränsen går. Vi har mer fokus på källor än på innehåll. Då tycker jag att hetsjakten mot fusk och plagiat har gått alldeles för långt.

    Om man tittar på skolan så är det direkt dåligt att elever inte i högre grad får kunskap om hur man korrekt hänvisar till källor. Om vi inte undervisar om detta så undrar jag hur man ska kunna ställa krav på eleverna att de ska kunna hänvisa korrekt till källor och använda källor på ett korrekt sätt. Det pratas väldigt mycket om att eleven ska ta ansvar. Men ger vi lärare verkligen eleverna möjligheten att ta ansvar? De regler, policy osv. som gäller lokalt i verksamheten tas över huvudet på eleverna. Planering av olika moment i skolan och urval av material görs av läraren i normala fall (finns säkert lysande undantag på detta) och då har eleverna inget inflytande. Om vi kräver att eleverna ska ta ansvar så måste de få möjligheten att ta ansvar. Själv tänker jag använda forum eller dylika redskap som lärare när jag kommer ut i verksamheten för att göra planering och urval tillsammans med eleverna. Först när eleverna får ett stort inflytande över undervisningen så tror jag att vi kan få en bättre skola och en bättre undervisning. Frekar06.

Kommentarer inaktiverade.