Finalist till Guldäpplet, javisst, och i vilket sällskap!

Jag är fortfarande så tacksam för den/de som nominerade mig till Guldäpplet, aldrig trodde jag att det i min mejlbox skulle ramla in ett mejl som förklarade att jag inte bara var nominerad utan även en finalist, oj! Jag är glad och stolt, ett erkännande för min lärargärning. Jag är impad av vilket fin sällskap jag befinner mig i tillsammans med de övriga finalisterna. Kolla bara in.

idolbild

  • Martin Fernström och Josef Sahlin, lärare vid Årstaskolan i Stockholm som är finalister med följande förklaringar:

Martin och Josef inspirerar elever och föräldrar och delar med sig till kollegor. Med sitt djupa engagemang och sina mångsidiga arbetsformer lyfter de eleverna och är förebilder för lärare i hela landet.

Martin har skapat ett stort antal pedagogiska matematikfilmer, populära nätresurser med stor spridning även utanför den egna skolan. ArstaBokblogg.se är ett annat exempel på hans förmåga att finna nya vägar för att engagera elever, med reflektioner kring böcker och utveckling av det egna skrivandet. Martins resurser har stor räckvidd och han är en sprakande inspirationskälla både på skolan och ute i landet.

Josef är klassläraren som på ett naturligt sätt integrerar IT i arbetet tillsammans med sina nybörjarelever. Deras blogg, Tegelbobarn.se är en dokumentation över barnens skolgång och en länk till hemmen. Med digitala verktyg som dokumentkamera, video- och filmkamera, interaktiv skrivtavla, ljudinspelning mm gör han undervisningen på en gång spännande och rolig, utforskande och skapande. Josef är en inspiratör på skolan, på Medioteket i Stockholm, på Framtidens Lärande och runtom i landet.

hitta igen bild på Ann-Charlotte

Ann-Charlotte har med kollegor utvecklat ett arbetssätt med förskolebarn i åldern 3-5 år där barnen kombinerar upptäckande med lek och rörelse utomhus. Hon har visat hur man kan ta in Gps-tekniken i förskolan och integrera den i verksamheten på ett pedagogiskt spännande sätt. I sin verksamhet gör hon tydliga kopplingar till förskolans läroplan och mål.

Ann-Charlotte utvecklar förskolan med barnen, med kollegor och vänförskola, och delar erfarenheter i regionala och nationella nätverk, såsom Center för skolutveckling i Göteborg och ”Framtidens Lärande” i Nacka.

Geocaching har blivit ett verktyg för lärande. Barnen blir aktiva och delaktiga. De utvecklar samarbete och motorik liksom språklig och matematisk förmåga. De gör det på ett glädjefullt, nytt och kreativt sätt. Ann-Charlotte är en föregångare som vågar använda teknik tillsammans med små barn i förskolan.

Joachim Thornström hade tagit med sig ett paraply som skydd mot pandan

Joachim Thornström hade tagit med sig ett paraply som skydd mot pandan by Lärarnas nyheter (Lotta Holmström)

CC (by, nc, nd)

  • Joachim Thornström, IT-pedagog och IT-samordnare på Kultur och Utbildning, Ystad kommun

Joachim Thornström har i åratal bedrivit ett engagerat arbete med att stimulera it-utvecklingen i Ystad. Ett exempel är satsningen på skriv- och läsutveckling, där ett stort antal pedagoger har inspirerats att arbeta med dator i de tidiga årskurserna. Successivt har arbetet fördjupats och utvecklats, med begränsade kommunala resurser. Erfarenheterna härifrån har aktivt förts vidare till hela landet.

Han har vidare byggt upp webbplatsen Skolväskan, med resurser som barn kan använda i skolan och hemma på kvällarna. Den har blivit en viktig källa till inspiration för lärare och elever i hela landet.

Joachim har varit aktiv i dialogen med lärare över hela landet, med presentationer, artiklar och inlägg. I Skolväskans blogg får lärare nya tips och idéer från den omvärldsanalys om IKT som han driver med brinnande intresse. Kommentarerna i bloggen öppnar upp för pedagogiska diskussioner och reflektioner som behövs i skolvardagen.

Vinnaren utses på Skolforum den 2 november i Stockholm. Jag vill bara säga grattis. Sist ska jag också delge er motiveringen för min finalplats:

  • Kristina Alexanderson, lärare i svenska och samhällskunskap på Enskilda gymnasiet, Stockholm, utbildningsansvarig förWebbstjärnan, som är finalist med följande motivering:

Kristina har i sitt klassrum inspirerat elever att arbeta publicistiskt och skapande, undersökande och källkritiskt med internet och webb. Hon har med energi och entusiasm inspirerat både sina egna elever och många andras kring att även använda digitala verktyg för skrivandet och lärandet i skolan.

Hennes blogg är en stor inspirationskälla för många lärare, den väcker nya tankar och belyser frågor som handlar om källkritik och upphovsrätt – en kunskap som blir mer och mer nödvändig för alla.

Kristina har aktivt delat sina tankar med kollegor runt om i landet genom webbforum, blogg och seminarier. Hon har blivit envägröjare för de sociala medierna som ett professionellt forum. Hon bedöms för sin hittillsvarande lärartjänstgöring.

5 reaktion på “Finalist till Guldäpplet, javisst, och i vilket sällskap!

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Pernilla Rydmark

  3. Britt T

    Stort och Varmt Grattis!
    Du skriver så kloka och intressanta inlägg, många inspirerande och reflekterande. Det glädjer mig mycket att du är finalist!

Kommentarer inaktiverade.