Om du inte på Facebook, kan du då lära ut hur Facebook fungerar?

I artikeln Varför ska jag chatta med eleverna? säger Martin Balsvik, gymnasieelev, följande och det är så klokt och tänkvärt om livet online:

– Jag har av mina föräldrar bland annat fått lära mig att jag inte ska röra mig i vissa områden i stan när det är mörkt ute eller åka tunnelbana mitt i natten. På samma sätt kommer jag att lära mina barn att de inte ska lägga ut vissa bilder på Facebook. Problemet är bara att vi nu har lärare som inte är på Facebook, som inte kan Facebook men som ska lära elever hur de ska agera på Facebook. Det funkar inte.

Kan man lära ut hur man ska hantera Facebook, om man själv inte är på Facebook? Jag tvivlar…

För våra elever är Facebook en plats för socialt utbyte för att hänga med kompisar, spela spel, chatta och umgås. Men det är så mycket mer, men vet eleverna det? Facebook är en gigantisk marknadsplats, vet eleverna hur de ska hantera den? Är de medvetna om de möjligheter som finns för företag? Är de medvetna, kan de förhålla sig till det? Kan du? Vet du?

Vi har ett ansvar som vuxna att ta oss an utmaningen med att lära oss mer om livet online. Om sociala medier, om Facebook. Vi lärare och vuxna kan inte bara ducka, hålla för ögonen och blunda för den delen av barnens och ungdomarnas verklighet. Vi måste ta del av den.

Vi måste ta tjuren vid hornen och söka förstå livet online. Det kan vi bara göra om vi medvetet bejaka det, lär oss försöker förstå. Vi vuxna, lärare har ett ansvar för att skydda våra barn från att bli kränkta, illa behandlade, men också ge eleverna verktyg och kunskaper så att de unga klarar sig i sin vardag. Om vi väljer att inte ta del av verkligheten online är ingen lösning, vi kan inte ducka för vårt ansvar genom att säga att vi inte vill ta del av den, inte kan, inte vill arbeta med våra elever på nätet, inte vill vara en del av Facebook eller sociala medier.

Ska det dröja ända tills Martins generation blir lärare för att elever ska börja lära sig?

Läs också Skolan och sociala medier på Språkmakargatan

11 reaktion på “Om du inte på Facebook, kan du då lära ut hur Facebook fungerar?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: donna carlsson

  3. Pingback: Kajsa Hartig

  4. Pingback: Joachim Thornström

  5. Björn Kindenberg

    Jag tycker artikeln (i Skolvärlden) visar att elever behöver mycket guidning kring Facebook och andra sociala medier. Eleven ifråga tar upp Facebook som ett bra medium för skolarbeten, men det känns väldigt begränsat att göra detta i en plattform som inte tillåter bifogade filer i olika format, har begränsade möjligheter att sortera inlägg, få en överblick över diskussioner, inte stöder RSS, etc. Det känns mest som att Facebook används (av eleven i artikeln och hans kamrater), enbart för att alla har ett konto där.

    Vid sidan av en sådan diskussion behöver eleverna få tillfälle att reflektera kring Facebooks affärsidé, policy kring användardata etc. Som du skriver: hantera facebook som marknadsplats.

    Om inte eleverna kan fatta underbyggda och aktiva beslut kring hur de ska förhålla sig till Facebook (och andra medier), så sviker vi dem. Om det sedan är realistiskt eller ens önskvärt att alla lärare ska ha ett Facebook-konto och eleverna som vänner kan man diskutera (och det kanske inte är så man ska tolka ditt inlägg heller?). Kanske behöver man dela upp sina identitet som lärare i en för skolan och en för det privata? Eller kanske måste man hitta ett annat forum som kan bli gemensamt för elever och lärare? Hursomhelst går det ju inte att bortse från att Facebook finns 🙂

  6. Pingback: eijasa

  7. Pingback: Strandh.DigitalPR » DigitalPR omvärldskollar [2010/09/19]

  8. Emma Karlsson

    Är Facebook så privat då, egentligen? Man borde inte ge ut uppgifter som man är rädd för att vissa får tag i. Isf har informationen inget på nätet att göra.

    Det är lite samma diskussion som de lärare som inte vill bo i samma stad som sina elever. För mig som skolbibliotekarie har det inte varit några problem.

Kommentarer inaktiverade.