Vän i sociala medier, vad är det?

I skolvärlden läser jag Varför ska jag chatta med mina elever och följande får mig att fundera kring hur jag ser på begreppet vän på Facebook.

Kan du som lärare vara vän med en elev på exempelvis Facebook?

Ida Storoni: – Aldrig. Jag är inte deras vän, jag deras lärare. Att vara vän på Facebook med sina elever tycker jag är oproffsigt. Man ska inte blanda sitt privata liv med sitt professionella.

Carl Gustav Sidenqvist: – Om du är lärare kan du på Facebook eller något annat socialt forum inte ha ett annat förhållande med dina elever än lärarens. Du kan aldrig ta av dig lärarmössan.

– Dessutom, om du är vän med dina elever på Facebook, hur hanterar du den information du får av dem? Om deras liv, om hur de mår och så vidare. Jag tror att det gäller att göra en noggrann bodelning.

Martin Balsvik: – Jag tycker att det ska vara upp till lärarna att själva bestämma om de vill vara vänner med sina elever på Facebook eller inte. Ser de någon av sina elever som en vän, så varför inte?

Jag har massor med vänner på Facebook, närmare 185 eller något och bland dem en rad fd. elever. Men vad betyder det egentligen? Vad innebär det att vara min vän på Facebook?

I mitt ordförråd skiljer jag på familj, släkt, vänner, kompisar, arbetskamrater, bekanta, sådana som jag känner till etc. Och jag skiljer dessa grupper åt i förhållande till i vilken omfattning jag umgås med dem, vilken relation jag har till dem privat och yrkesmässigt etc.

Men på Facebook finns det bara ”vänner”, och i den gruppen faller alla möjliga kategorier av människor, släkt, vänner, familjemedlemmar, bekanta, obekanta, elever. Att vara min vän på Facebook är att tillhöra mitt nätverk, och det är ganska spretigt, det handlar om lärarkollegor, om twitterkompisar, om mamma, nära vänner, klasskompisar etc.

Vän på Facebook är alltså för mig mycket vidare begrepp än det som kallas vän, i traditionell betydelse. Personligen tror jag dessutom att sociala medier påverkar vårt sätt att se på dessa begrepp, vänbegreppet blir med sociala medier vagare och lösare, de blir de som ingår i mitt nätverk.

Problematisk blir det om jag, som lärare, likt läraren i artikeln, blandar ihop ”vänbegreppet” i traditionell bemärkelse med det som finns i sociala medier, på Facebook, tex. för då blir det svårt att ha eleverna som vänner. För i min yrkesroll, genom den stora åldersskillnad mellan mig och mina elever, kommer jag aldrig att betraktas som en ”vän” (i traditionell bemärkelse) av mina elever. Jag är ingen som de ser som en av dem, jag är och förblir deras lärare, en alien, en udda varelse i klassrummet, men jag kan fortfarande vara deras vän på Facebook.

9 reaktion på “Vän i sociala medier, vad är det?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Maria Gustafsson

  3. Pingback: Carina Näslundh

  4. Pingback: Malin Henrikson

  5. TinaO

    Jag har tidigare varit lite restriktiv i vilka jag godkänt som ”vänner”. Nu är ju jag inte lärare utan skolbibliotekarie, men jag är ändå en stor del av många ungdomars vardag. Efter Uppdrag Gransknings reportage om de uppmärksammade händelserna i Bjästa fick jag en del vänförfrågningar från elever och kände att jag kanske borde byta inställning.

    Nu tänker jag som så att de som går på vår skola, är i biblioteket och vet vem jag är, de ser mig som en vuxen som finns i deras vardag. Alltså platsar jag också som en vuxen i deras liv på sidan av skolan, precis som om jag skulle träffa på dem på stan eller på en festival eller någon annanstans. Men vi är ju inte bundisar forever för det!

    Dessutom har jag valt att lägga upp alla elever i en särskild vän-lista. På så sätt kan jag enklare välja vad jag vill visa dem och inte.

    Jag tycker också att det är bra att de lär sig utnyttja sina sociala nätverk, och när jag får ett meddelande eller en fråga via FB från en före detta elev som nu pluggar på annan ort, då klappar faktiskt bibliotekariehjärtat lite extra. 🙂

  6. Pingback: Ann-Christ Johansson

  7. Pontus

    Hur man definierar ”vän” tycker jag i sammanhanget blir sekundärt. Det som borde stå i fokus för dina funderingar, tycker jag, är vad det faktiskt innebär att du är vän med en elev på Facebook. Det som det de facto innebär är att både du och din elev kommer att få en helt annan inblick i varandras liv. Ni kommer att kunna se varandra bli taggade i bilder av andra personer, vad ni skriver till andra, vad ni ”like:ar” vilket events ni ska närvara vid och så vidare. Detta behöver inte vara av ondo i sig, men det ställer STORA krav på yrkesetisk medvetenhet och reflektion. Enligt lärares yrkesetik ska läraren alltid ”bemöta eleverna med respekt för deras person och integritet”. Gör du det genom att vara vän med dem på Facebook? Kanske, kanske inte säger jag! Läraren skall också ”verka för att upprätthålla förtroendefulla relationer med eleverna och deras vårdnadshavare”. Gör du det genom att vara vän med dem på Facebook? Kanske, kanske inte säger jag återigen! Summa summarum ser jag det som att det inte finns något rätt eller fel, men läraren måste noggrannt kunna redovisa sina skäl för sitt beslut samt koppla det till yrkesetiken, oavsett vad beslutet är.

  8. Pingback: Alltså det här med Facebook, funderar jag kring... | Kristina Alexandersons blogg

Kommentarer inaktiverade.