Diskutera hur Google fungerar

När vi använder internet är Google en självklarhet för de flesta av oss, vi googlar oss fram och klickar på träffarna, men vad vet vi egentligen om Google? Vad står Google för och varför ska vi lära våra elever mer om Google?

Questions

Questions av Oberazzi CC (by, nc, sa)

På internet använder vi sökmotorer för att hitta information och webbplatser med relevant innehåll och Google är en av de sökmotorer som finns på nätet. Det är den största och vanligaste och därför anser jag att det är viktigt att ha grundläggande kunskaper i hur Google fungerar samt hur sökresultaten rangordnas, för hur ska elever annars kunna förhålla till resultaten som de får genom en sökning i Google?

Googles målsättning är att enligt dem själva att ”ordna världens samlade information och göra den tillgänglig för alla”men är det allt?

I min undervisning är det också en självklarhet att få eleverna att förstå att Google är ett multinationellt företag, vars syfte är att tjäna pengar på sina annonsörer, vilket de också tydligt redogör för i sin företagsinformation.

Googles olika tjänster är alltså en del av deras affärsidé. Sedan finns andra finesser som Google erbjuder oss som använder tjänsten, som exempelvis att när vi skriver in ett sökord i Googles sökruta, så hjälper oss Google genom att fylla i resten av vårt sökord.

Om jag till exempel skriver Enskil så fyller google ut med följande ord:

Enskilda firma

Enskild egendom

Enskilda Gymnasiet

Enskild väg

Enskilt avlopp

Enskild vårdnad

Det är väldigt generöst och hjälpsamt, men frågan vi bör ställa oss är: Hur har Google kommit fram till de sökorden? Har du funderat på det? Har du ställt den frågan till dina elever? Och hur påverkar denna hjälp vårt sökbeteende?

Jag har förstått det så att det är de vanligaste sökorden som finns i deras databas, och utifrån hur jag tidigare sökt på min dator, som kommer upp. Det kan tyckas harmlöst men om du söker till exempel på Mona Sahlin så ser jag i min webbläsare att Toblerone är det vanligaste sökordet, efter Mona Sahlin.

Jag har redan tidigare skrivit om vikten av att förstå hur Google betygsätter webbplatser, nämligen i inlägget om Google och Wikipedia – en intressant fråga, men i ett samtal med elever om Google är det också viktigt att berätta hur Googles annonser och annonsering fungerar. Företag betalar för att hamna i kolumnen av sponsrade länkar och annonserna byts varje gång du gör en ny sökning.

När jag söker på matematik får jag upp reklam för matematikböcker, söker jag på katter får jag reklam får kattprodukter… etc

Sedan tycker jag att du kan ställa frågan till dina elever om hur de tror att en placering i Googles sökresultat påverkar företagens besöksstatistik? Låt dina elever fundera på hur de själva påverkas och väljer ur sitt sökresultat. På vilka länkar klickar de?

Hur långt ner i sökresultatet går de innan de klickar på en länk? Hur ser de på sponsrade länkar?  Det här är värt att undersöka och diskutera om inte annat för att låta elever reflektera över hur de själva tänker och agerar när de använder Google.

Vi klarar inte att hitta information på nätet utan sökmotorer, men det är viktigt att vi lär elever hur de fungerar också bakom kulisserna och hur funktionerna i sökmotorerna påverkar vårt beteende, så att eleverna blir mer medvetna i sitt sökande efter information på nätet.

En reaktion på “Diskutera hur Google fungerar

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

Kommentarer inaktiverade.