Internet i skolan, hur och varför ser det ut som det gör?

Den 25 oktober har .SE en halvdag (kostnadsfri) om Internet ungdomar och skolan, frågan som vi vill undersöka är hur ungdomar använder internet, hur de använder internet i skolan samt hur den nya läroplanen tar upp de digitala verktygen, om de får en mer central plats, lyfts fram i den nya skolplanen som ska sjösättas till hösten 2011.

När jag läser igenom Olle Findahls rapport Unga Svenska och Internet som ligger under Creative Commons erkännande licens så står följande siffror ut som intressanta och värda att ställa frågor kring. Vad använder barnen internet till?

Ser ni den lilla smala remsan som heter skolarbete, och den tycks vara ganska stabil, varför är det så? Varför kopplas inte skolarbetet till barnens vardagsanvändning? Är inte skolan en viktig del av barnens vardag?

I bilden ovan kan vi se att hur användningen förändras med åldern, tänk om skolan utnyttjade detta, dessa slutsatser, dessa kunskaper om hur barn och ungdomar använder internet. I synnerhet om man tittar på om barn och ungdomar upplever internet som viktigt eller inte, jämför skola/fritid.

Jag vet att skola inte är fritid, men ärligt talat skulle jag gärna se att internet var viktigare än dryga 30% för ungdomar i skolan. Sedan upplever jag att det är bra att barn och ungdomar använder Internet för att söka svar.

Men med tanke på hur lite eller få internet-uppgifter barn och ungdomar får i skolan, så undrar jag mycket över hur medvetna de är, var finns skolan, och hur hjälper skolan elever att förstå verkligheten på nätet?

Vilken roll har internet i skolan? Vilken roll kan internet ha i skolan, vilken roll spelar internet i ungdomars vardag? Finns det beröringspunkter? De är några av de frågor som vi kommer att belysa på seminariet den 25 oktober. Kom du också och delta i samtalet, det är kostnadsfritt, så anmäl dig här, senast den 18 okt

7 reaktion på “Internet i skolan, hur och varför ser det ut som det gör?

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Pernilla Rydmark

  3. Pingback: .SE

  4. Pingback: Gabriella Lönnroos

  5. Pingback: Internet och skola « Rektorns blogg

  6. Pingback: Lizelott Löwendahl

  7. Pingback: briankotts

Kommentarer inaktiverade.