Lärare har ansvar för vad elever gör på nätet på skoltid

I onsdags publicerade jag ett inlägg på Kolla Källan som handlar om LR:s undersökning Elever och lärare online– var går gränsen? Det handlade om vänskap på Facebook.

Idag sitter jag och förbereder mig för en föreläsning och då närläser jag rapporten och ramlar över följande siffror:

Bilden är entydig och okomplicerad Lärare, elever och föräldrar i LR:s undersökning anser att lärare har ett ansvar att ha koll på vad elever gör på internet under skoltid (de blå staplarna).

Underbart, för det måste ju innebära att lärare ska vara online tillsammans med sina elever, att lärare ska arbeta med internet som ett pedagogiskt verktyg. Alla i tillfrågade grupperna i undersökningen tycks vara överens, visst blir man GLAD! Men så läser jag sista frågan och blir lite fundersam, läs frågan:

Om det i din tjänst skulle ingå att du finns närvarande och tillgänglig både socialt och kunskapsmässigt för dina elever via communities och chatprogram anser du att du idag har…

OM DET I DIN TJÄNST SKULLE INGÅ ATT DU FINNS NÄRVARANDE… Vadå Om? Men om lärare säger att de har ett ansvar hur ska de kunna ta det ansvaret om de inte finns närvarande? Om de inte har tid att vara närvarande, för det är väl vad majoriteten av lärarna säger när de svarar på sista frågan.

Men hur tänker man då? Hur ska lärare då kunna ta sitt ansvar? För inte ska jag väl förstå det så att lärare inte har tid att ta sitt ansvar, eller…

5 reaktion på “Lärare har ansvar för vad elever gör på nätet på skoltid

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Annika Wiman

  3. Jeanette

    Ja, hur går det ihop? På min skola jobbar vi mot att tillslut nå 1 till 1, men tiden saknas helt klart. Tiden är inget man får, utan något man måste ta. Men från vad?

  4. Sarah Lombrant

    Internet finns. Sociala medier, communities, chattar finns. Eleverna finns. Lärarna finns. Skoltid = lärarnas/skolans/elevernas ansvar. Fritid = föräldrars/målmäns ansvar.

    Svenskläraren blev plötsligt matematiker, men i min värld är det just så logiskt och enkelt. Det är inte en fråga om tid, utan om sammanhang. Vad gör vi på jobbet? Tar ansvar för eleverna och deras utveckling tillsammans med dem, i ett sammanhang som blir begripligt för alla!

Kommentarer inaktiverade.