Lärare, lärare, lärare och lärare

Det är underbart att träffa lärare, de ställer så bra frågor. De får mig att fundera, tänka till och sätta fingret eller snarare orden på hur jag tänker, varför jag arbetar som jag gör.

Hur det kommer sig att jag tycker att det är okey att låta eleverna skriva sina texter rakt ut på nätet utan att jag går in och ”rättar” dem?

Jag rättar inte i min roll som lärare, utan jag bedömer med utgångspunkt från de kursplaner och mål som finns för skolan. Jag ser det inte som min roll att vara den som sitter inne med rätt svar. Jag vill att det i mitt klassrum ska pågå ett lärande.

Jag får frågan: du säger att du väljer bort, men vad säger då dina kollegor? Hur motiverar du dina val? Att du inte ”hinner med”?

Ja, jag väljer bort, och jag säger det om och om igen som ett mantra för att förklara att jag vet att jag inte kan hinna allt, inte om jag vill att mina elever ska lära sig färdigheter, få öva, få växa få möjlighet att göra om, pröva en annan väg på samma stoff. Vad säger mina kollegor? Jag vet inte, det måste du fråga dem om…

Jag har en vägledare, en guide som leder mig som hjälper mig att hitta motiv, som ger mig tilltro, som gör att jag känner att jag gör rätt och det är kursplanerna. Jag motiverar alla mina uppgifter utifrån kursplanerna, uppgifterna är relaterade till målen, och det jag mäter är i förhållande till betygskriterierna.

Lärare får mig att inse att jag har ett synsätt på kunskap, på lärande och det är enkelt. Jag tror att lärande skapas i samspel, i kommunikation, genom ett möte mellan den som är lärande och det som han/hon vill lära. Min roll som lärare är att vara en katalysator, som underlättar lärandet, skapar en jordmån för lärande, och jag tror att den jordmånen skapas genom att jag har lust, kärlek, engagemang till det som vi arbetar med och då måste jag kunna välja ett stoff som lockar både mig och mina elever…

En dag två föreläsningar, många tankar, många inspirerande samtal. Tack alla lärare på Adolf Fredrik och Medioteket. Min presentation för er på Adolf Fredrik ”Skolarbete på nätet” och för er på Pedagogiskt Cafe på Medioteket med bloggen som verktyg

3 reaktion på “Lärare, lärare, lärare och lärare

  1. Pingback: KristinaAlexanderson

  2. Pingback: Joachim Thornström

  3. Pingback: Mats Lindholm

Kommentarer inaktiverade.